Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459986
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSiti Mistima Maat, Dr.
dc.contributor.authorNor Suhaila Abdul (P88324 )
dc.date.accessioned2023-09-13T09:36:12Z-
dc.date.available2023-09-13T09:36:12Z-
dc.date.issued2019-06-29
dc.identifier.otherukmvital:117014
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459986-
dc.descriptionKajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sumbangan persekitaran pembelajaran terhadap kesedaran metakognitif dan kemahiran penyelesaian masalah matematik dalam kalangan pelajar tingkatan empat . Selain daripada itu kajian ini juga dijalankan bagi menentukan tahap persekitaran pembelajaran, kesedaran metakogntif dan kemahiran penyelesaian masalah. Perbezaan diantara ketiga-tiga pembolehubah berdasarkan jantina juga turut dikaji. Selain daripada itu hubungan diantara persekitaran pembelajaran, kesedaran metakognitif dan kemahiran penyelesaian masalah turut dijalankan. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan dimana tiga soal selidik digunakan iaitu What Is Happening In your Class (WIHIC), kesedaran metakognitif dan kemahiran penyelesaian masalah. Seramai 420 orang pelajar tingkatan empat telah dipilih sebagai sampel kajian di negeri Melaka. Kajian ini menggunakan kaedah persampelan rawak mudah. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif min, dan sisihan piawai. Analisis inferensi melibatkan kolerasi Pearson, Ujian Regresi dan Manova satu hala. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap persekitaran pembelajaran pelajar pada tahap sederhana, kesedaran metakognitif dan kemahiran penyelesaian masalah pula berada pada tahap tinggi. Selain daripada itu dapatan juga menunjukkan terdapat perbezaan persekitaran pembelajaran, kesedaran metakogntif dan kemahiran penyelesaian masalah dari segi jantina. Kajian ini juga mendapati bahawa terdapat hubungan diantara persekitaran pembelajaran dan kesedaran metakognitif, persekitaran pembelajaran dan kemahiran penyelesesaian masalah, kesedaran metakognitif dan kemahiran penyelesaian masalah. Persekitaran pembelajaran juga memberi sumbangan kepada kemahiran penyelesaian masalah sebanyak 4.6% manakala kesedaran metakognitif memberi sumbangan sebanyak 56.0% kepada kemahiran penyelesaian masalah.,Sarjana Pendidikan
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectSchool environment -- Psychological aspects
dc.subjectPeace -- Study and teaching
dc.subjectMathematics -- Study and teaching (Secondary)
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysia
dc.titlePersekitaran pembelajaran, kesedaran metakognitif dan kemahiran penyelesaian masalah matematik dalam kalangan pelajar tingkatan empat
dc.typetheses
dc.format.pages156
dc.identifier.callnoLC210.N637 2019 tesis
dc.identifier.barcode004433(2020)
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_117014+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
3.8 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.