Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459979
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Rosseni Din, Prof. Madya Dr. | |
dc.contributor.author | Mohammed Huzaimi Alias (P88328) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:36:04Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:36:04Z | - |
dc.date.issued | 2019-08-23 | |
dc.identifier.other | ukmvital:116898 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459979 | - |
dc.description | Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mereka bentuk dan membangunkan e-modul latihan pengendali data (eMped), yang mengaplikasikan teori pembelajaran dewasa dan minimalis. Kajian ini penting bagi melengkapkan individu pengendali data bagi sistem pengurusan guru, dengan kemahiran memanipulasi data. Reka bentuk kajian kuantitatif digunakan untuk pengumpulan data yang menggunakan instrumen senarai semak pakar dan soal selidik peserta yang telah diadaptasi. Hasil analisis senarai semak dari tiga pakar yang terdiri dari pegawai meja data beserta empat kakitangan pengendali data di Jabatan Pendidikan Negeri Perak, digunakan untuk melepasi ujian kebolehgunaan 1. Soal selidik bagi ujian kebolehgunaan 2 dan kebergunaan eMped, dikumpul dari 60 peserta siri bengkel yang dijalankan. Responden terdiri daripada pegawai-pegawai dan kakitangan Kementerian Pendidikan Malaysia yang mengurus data eOperasi di Jabatan Pendidikan Negeri Perak dan di Pejabat Pendidikan Daerah. Data kajian dianalisis secara deskriptif melalui penggunaan perisian SPSS versi 23.Hasil dapatan kajian menunjukkan, i) keseluruhan pakar dan peserta bersetuju eMped mengaplikasikan teori pembelajaran dewasa dan minimalis dan boleh digunakan dalam persekitaran bengkel, ii) Tahap persetujuan peserta adalah tinggi bagi ujian kebolehgunaan eMped, dan iii) eMped didapati berguna bagi fungsinya dalam meningkatkan ketiga-tiga kemahiran asas mengendali data. Kajian ini memberikan maklumat berkaitan tahap kebolehgunaan dan kebergunaan fungsi eMped melalui dua ujian kebolehgunaan. Keseluruhan kajian memberikan gambaran kesediaan peserta menggunakan eMped sebagai modul latihan pengendali data.,Sarjana Pendidikan | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Educational technology | |
dc.subject | Computer-assisted instruction | |
dc.subject | Teaching -- Aids and devices | |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Reka bentuk dan pembangunan emodul latihan pengendali data (eMped) sistem pengurusan guru | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 157 | |
dc.identifier.callno | LB1028.3.M634 2019 tesis | |
dc.identifier.barcode | 004404(2020) | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_116898+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 5.84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.