Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459979
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRosseni Din, Prof. Madya Dr.
dc.contributor.authorMohammed Huzaimi Alias (P88328)
dc.date.accessioned2023-09-13T09:36:04Z-
dc.date.available2023-09-13T09:36:04Z-
dc.date.issued2019-08-23
dc.identifier.otherukmvital:116898
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459979-
dc.descriptionKajian ini dijalankan bertujuan untuk mereka bentuk dan membangunkan e-modul latihan pengendali data (eMped), yang mengaplikasikan teori pembelajaran dewasa dan minimalis. Kajian ini penting bagi melengkapkan individu pengendali data bagi sistem pengurusan guru, dengan kemahiran memanipulasi data. Reka bentuk kajian kuantitatif digunakan untuk pengumpulan data yang menggunakan instrumen senarai semak pakar dan soal selidik peserta yang telah diadaptasi. Hasil analisis senarai semak dari tiga pakar yang terdiri dari pegawai meja data beserta empat kakitangan pengendali data di Jabatan Pendidikan Negeri Perak, digunakan untuk melepasi ujian kebolehgunaan 1. Soal selidik bagi ujian kebolehgunaan 2 dan kebergunaan eMped, dikumpul dari 60 peserta siri bengkel yang dijalankan. Responden terdiri daripada pegawai-pegawai dan kakitangan Kementerian Pendidikan Malaysia yang mengurus data eOperasi di Jabatan Pendidikan Negeri Perak dan di Pejabat Pendidikan Daerah. Data kajian dianalisis secara deskriptif melalui penggunaan perisian SPSS versi 23.Hasil dapatan kajian menunjukkan, i) keseluruhan pakar dan peserta bersetuju eMped mengaplikasikan teori pembelajaran dewasa dan minimalis dan boleh digunakan dalam persekitaran bengkel, ii) Tahap persetujuan peserta adalah tinggi bagi ujian kebolehgunaan eMped, dan iii) eMped didapati berguna bagi fungsinya dalam meningkatkan ketiga-tiga kemahiran asas mengendali data. Kajian ini memberikan maklumat berkaitan tahap kebolehgunaan dan kebergunaan fungsi eMped melalui dua ujian kebolehgunaan. Keseluruhan kajian memberikan gambaran kesediaan peserta menggunakan eMped sebagai modul latihan pengendali data.,Sarjana Pendidikan
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectEducational technology
dc.subjectComputer-assisted instruction
dc.subjectTeaching -- Aids and devices
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysia
dc.titleReka bentuk dan pembangunan emodul latihan pengendali data (eMped) sistem pengurusan guru
dc.typetheses
dc.format.pages157
dc.identifier.callnoLB1028.3.M634 2019 tesis
dc.identifier.barcode004404(2020)
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_116898+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
5.84 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.