Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459969
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Faridah Yunus, Dr. | |
dc.contributor.author | Nur Syuhada Mohamad Abdul Wahab (P73791) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:35:52Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:35:52Z | - |
dc.date.issued | 2019-09-06 | |
dc.identifier.other | ukmvital:116888 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459969 | - |
dc.description | Kanak-kanak di prasekolah mengalami pelbagai masalah pembelajaran antaranya masalah kekeliruan huruf. Kajian tindakan yang mengaplikasikan teknik multisensori telah dijalankan untuk menambahbaik pembelajaran kanak-kanak dalam mengatasi masalah kekeliruan huruf. Teknik multisensori ini terdiri daripada tujuh aktiviti iaitu aktiviti blok pasir, pergerakan membentuk huruf, nyanyian beraksi, label-label dipersekitaran, rantai gergasi, doh ulat bulu, dan kertas gergasi untuk membantu kanak-kanak mengecam dan membezakan huruf-huruf yang hampir sama. Subjek dalam kajian ini terdiri daripada tiga orang kanak-kanak prasekolah yang mengalami masalah kekeliruan huruf b, d, m, n dan h. Rakaman foto dan hasil kerja kanak-kanak, digunakan sebagai kaedah dalam pengumpulan data. Teknik multisensori dijalankan empat kali seminggu sepanjang tempoh enam bulan. Rakaman foto dan hasil kerja kanak-kanak menunjukkan kanak-kanak bermotivasi menjalankan aktiviti yang dijalankan. Data dianalisis dari aspek iaitu mengecam, membezakan huruf dan menulis huruf. Data mengecam dan membezakan huruf dikaji dengan menggunakan langkah yang dijalankan dalam teknik multisensori terhadap kanak-kanak manakala data penulisan huruf diambil melalui hasil kerja kanak-kanak. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat peningkatan dalam mengecam dan membezakan huruf serta dapat meningkatkan kemahiran menulis huruf pada hasil kerja kanak-kanak prasekolah setelah teknik multisensori ini dijalankan. Dapat dirumuskan disini, teknik multisensori berjaya mengurangkan masalah kekeliruan huruf kanak-kanak prasekolah. Dicadangkan kajian seterusnya boleh dilaksanakan dengan mengintegrasikan persekitaran semulajadi dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa.,Sarjana Pengajian Pendidikan | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Education | |
dc.subject | Preschool -- Activity programs | |
dc.subject | Social skills in children | |
dc.subject | Children with disabilities -- Education (Preschool) | |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Pelaksanaan teknik multisensori bagi kanak-kanak prasekolah yang mengalami kekeliruan huruf | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 173 | |
dc.identifier.callno | LB1140.35.C74N837 2019 tesis | |
dc.identifier.barcode | 004414(2020) | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_116888+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 5.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.