Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459907
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Jamalul Lail Abdul Wahab | |
dc.contributor.author | Lee Xiao Ting (P83126) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:34:40Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:34:40Z | - |
dc.date.issued | 2018-09-24 | |
dc.identifier.other | ukmvital:108418 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459907 | - |
dc.description | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kepimpinan inovatif dalam kalangan guru besar dan perbezaan tahap kepimpinan inovatif guru besar berdasarkan jenis sekolah. Selain itu, kajian ini juga ingin mengenal pasti tahap tingkah laku kerja inovatif guru berdasarkan jantina, pengalaman mengajar dan gred jawatan guru serta perbezaan tahap tingkah laku kerja inovatif guru berdasarkan jenis sekolah. Kajian ini juga bertujuan mengenal pasti hubungan dan pengaruh antara gaya kepimpinan inovatif guru besar dengan tingkah laku kerja inovatif guru. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan seramai 840 orang responden yang terdiri daripada guru di 56 buah Sekolah Kebangsaan (SK) dan 30 buah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di daerah Melaka Tengah, Negeri Melaka. Soal selidik kepimpinan inovatif guru besar diadaptasi dari Model Kepimpinan Inovatif Gliddon, manakala Model Empat Peringkat Tingkah Laku Kerja Inovatif De Jong dan Den Hartog digunakan untuk menguji tahap tingkah laku kerja inovatif guru. Dapatan kajian pada keseluruhannya menunjukkan kepimpinan inovatif guru besar berada di tahap yang sangat tinggi, manakala dapatan keseluruhan tahap tingkah laku kerja inovatif guru berada di tahap tinggi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kepimpinan inovatif guru besar berdasarkan jenis sekolah. Dapatan kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara tingkah laku kerja inovatif guru berdasarkan pengalaman mengajar dan jenis sekolah. Namun, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tingkah laku kerja inovatif guru berdasarkan jantina dan gred jawatan. Ujian Korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan positif yang kuat antara kepimpinan inovatif guru besar dengan tingkah laku kerja inovatif guru. Ujian Regresi Berganda menunjukkan kepimpinan inovatif guru besar mempengaruhi tingkah laku kerja inovatif guru sebanyak 36%. Implikasi kajian terhadap kepimpinan inovatif guru besar dan pengamalan tingkah laku kerja inovatif guru serta prestasi sesebuah sekolah dibincangkan dalam kajian ini.,Tesis ini tidak ada “Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah”,Sarjana Pendidikan | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | High school principals -- Malaysia | |
dc.subject | High schools -- Administration -- Malaysia | |
dc.subject | School management and organization -- Malaysia | |
dc.subject | Educational leadership -- Malaysia | |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | |
dc.title | Kepimpinan inovatif guru besar dan tingkah laku kerja inovatif guru di daerah Melaka Tengah negeri Melaka | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 147 | |
dc.identifier.callno | LB2831.626.M4L436 2018 tesis | |
dc.identifier.barcode | 003901(2019) | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_108418+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.