Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459747
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMohd Isa Hamzah, Dr.
dc.contributor.authorMohd Aliff Mohd Nawi (P57446)
dc.date.accessioned2023-09-13T09:32:13Z-
dc.date.available2023-09-13T09:32:13Z-
dc.date.issued2013-04-30
dc.identifier.otherukmvital:82009
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459747-
dc.descriptionKajian ini bertujuan untuk membina dan menilai kebolehgunaan aplikasi Mobile Haji (M-Haj) bagi kegunaan guru Pendidikan Islam sekolah menengah. Aplikasi M-Haj ini dibangunkan dengan menggunakan perisian Learning Mobile Author 4.4.114 bagi penghasilan aplikasi berformat Java untuk dimuatkan ke dalam telefon pintar. Metodologi pembinaan aplikasi ini berasaskan Model ADDIE yang membahagikan aktiviti pembangunan kepada lima fasa iaitu Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian. Semua fasa dalam model ini melibatkan proses penilaian dan penambahbaikan semula yang dijalankan pada setiap fasa. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan borang soal selidik bagi menilai kebolehgunaan aplikasi M-Haj dalam aspek reka bentuk antara muka, teknikal, mesra pengguna, kepuasan pengguna dan persepsi kualiti pengajaran. Satu kajian rintis telah dijalankan untuk menguji kebolehpercayaan instrumen sebelum kajian sebenar dijalankan. Nilai Alpha Cronbach yang diperolehi bagi instrumen kajian ini adalah 0.929. Responden kajian terdiri dari guru-guru Pendidikan Islam seramai 31 orang yang merupakan pelajar pasca-siswazah di Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Data yang diperolehi telah dianalisis menggunakan perisian SPSS 20. Statistik deskriptif berasaskan min dan peratus digunakan untuk menilai data yang diperolehi daripada hasil penilaian sumatif oleh responden. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden bersetuju aplikasi ini mempunyai reka bentuk yang bersesuaian, bebas dari masalah teknikal, mesra pengguna dan memenuhi kepuasan pengguna. Dapatan juga menunjukkan responden bersetuju bahawa aplikasi ini boleh dijadikan panduan dan rujukan untuk membantu guru menghasilkan bahan pengajaran dan pembelajaran. Diharapkan dapatan kajian dapat memberi pendedahan terhadap manfaat penggunaan kaedah m-pembelajaran di samping membantu guru-guru Pendidikan Islam dalam meningkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam tajuk Haji dan Umrah.,Sarjana
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectMobile Haji
dc.subjectPendidikan Islam
dc.subjectMobile communication systems in education -Malaysia.
dc.titlePembinaan aplikasi mobile haji (M.Haj) bagi kegunaan guru pendidikan Islam di sekolah menengah
dc.typetheses
dc.format.pages145
dc.identifier.callnoLB1044.84 .M843 2013
dc.identifier.barcode001618
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_82009+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
6.53 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.