Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459689
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNorasmah Othman, Prof. Madya Dr.
dc.contributor.authorHarinder Kaur a/p Toluk Singh (P 53959)
dc.date.accessioned2023-09-13T09:31:30Z-
dc.date.available2023-09-13T09:31:30Z-
dc.date.issued2013-01-25
dc.identifier.otherukmvital:74737
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459689-
dc.descriptionGlobalisasi merupakan fenomena dunia kapitalis yang meresap masuk ke sistem pendidikan tinggi negara melalui dasar pendidikan. Walaupun terdapat banyak perbincangan mengenai topik ini, tetapi terdapat kekurangan kajian yang berbentuk empirikal yang mengaitkan globalisasi dengan pendidikan tinggi. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti impak globalisasi terhadap tahap kepentingan pengantarabangsaan, pembelajaran sepanjang hayat dan kemahiran insaniah di IPT sebelum dan selepas 1995, serta melihat pelaksanaan ketiga-tiga aspek berkenaan. Kajian ini melibatkan IPTA, universiti swasta, kolej universiti dan universiti cawangan luar negara di negeri Selangor dan Kuala Lumpur. Reka bentuk kajian digunakan ialah reka bentuk gabungan. Data dikumpul menggunakan instrumen soal selidik dari 158 orang sampel yang dipilih secara rawak, yang terdiri dari Dekan. Data dianalisis secara deskriptif dan inferens menggunakan SPSS 18.0.Tujuh orang peserta kajian juga ditemu bual menggunakan protokol temu bual dan data dianalisis menggunakan N’Vivo 8.0. Dapatan kajian kuantitatif menunjukkan bahawa tahap kepentingan pengantarabangsaan, PSH dan KI semakin meningkat pada selepas 1995. Dapatan ujian-t pengukuran berulangan juga menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan secara statistik dalam kepentingan ketiga-tiga aspek tersebut. Ini menggambarkan bahawa globalisasi telah memberikan impak positif kepada kepentingan pengantarabangsaan, PSH dan KI. Dapatan analisis MANOVA menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan min yang signifikan secara statistik dalam kepentingan ketiga-tiga aspek berdasarkan tempoh perkhidmatan responden. Tema yang diperoleh dari dapatan kualitatif mengenai pelaksanaan pengantarabangsaan termasuklah kurikulum, bahasa pengantar, piawaian, program berkembar, program mobiliti, MOU dan jaringan antarabangsa, pelajar antarabangsa, penerbitan, pensyarah luar negara, penyelidikan dan pembangunan. Tema bagi pelaksanaan PSH pula ialah strategi pengajaran dan pembelajaran, dan, program, manakala tema pelaksanaan KI ialah kurikulum, strategi pembelajaran dan ko-kurikulum. Kajian ini memberikan bukti empirikal kepada kajian dalam bidang globalisasi dan pendidikan tinggi. Ia memberi implikasi kepada pihak KPT, pentadbiran di IPT, majikan, pelajar dan masyarakat, dalam usaha menjana modal insan.,Master/Sarjana
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectGlobalisasi
dc.subjectPembelajaran sepanjang hayat
dc.subjectKemahiran insaniah
dc.subjectInstitusi pengajian tinggi
dc.subjectEducation and globalization -- Malaysia
dc.titleImpak globalisasi terhadap kepentingan pengantarabangsaan, pembelajaran sepanjang hayat dan kemahiran insaniah di institusi pengajian tinggi
dc.typetheses
dc.format.pages265
dc.identifier.callnoLC191.H295 2013
dc.identifier.barcode000373
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_74737+Source01+Source010.PDF
  Restricted Access
1.88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.