Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459681
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMuhammad Hussin, Prof. Madya Dr.
dc.contributor.authorMazren bin Tikusan @ Mazren bin Tapusan (P47488)
dc.date.accessioned2023-09-13T09:31:24Z-
dc.date.available2023-09-13T09:31:24Z-
dc.date.issued2011-07-11
dc.identifier.otherukmvital:74386
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459681-
dc.descriptionTujuan kajian ini adalah untuk mengenalpasti kesan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) ke atas sikap dan pencapaian pelajar sekolah menengah dalam matapalajaran Ekonomi Asas. Selain itu, kajian juga menentukan persepsi pelajar terhadap kelas Ekonomi Asas yang menggunakan pendekatan PBM. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen dengan responden kajian terdiri daripada 72 orang pelajar dari dua kelas tingkatan 4 yang dikenali sebagai kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan daripada Sekolah Menengah Kebangsaan Kota Marudu, Sabah. Kumpulan rawatan (n=36) adalah kumpulan PBM, manakala kumpulan kawalan (n=36) tradisional. Bagi mengawal perbezaan pembolehubah-pembolehubah bersandar, ujian pra diberikan sebelum rawatan. Selepas 10 minggu rawatan, keduadua kumpulan diberikan ujian pos. Tiga jenis alat kajian digunakan bagi mendapatkan data; ujian sikap terhadap Ekonomi Asas; ujian pencapaian Ekonomi Asas dan ujian persepsi pelajar terhadap kelas Ekonomi Asas yang menggunakan PBM. Bagi menentukan perbezaan antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan, data ujian pra dan pos dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif iaitu menghuraikan ciri-ciri responden berdasarkan kekerapan serta peratusan dan statistik inferensi iaitu menggunakan ujian –t. Dapatan kajian daripada ujian –t menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari segi aspek pencapaian Ekonomi Asas. Namun, analisis data menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan dari segi aspek sikap terhadap Ekonomi Asas dan persepi pelajar kumpulan rawatan terhadap kelas Ekonomi Asas yang menggunakan kaedah pembelajaran berasaskan masalah. Di samping itu pelajar PBM menunjukkan respon yang positif terhadap pengalaman pembelajaran dan kerja berkumpulan dalam kelas PBM. Kebanyakan pelajar menyatakan mereka seronok belajar melalui kaedah PBM. Berdasarkan dapatan kajian ini, implikasi dan cadangan kajian lanjutan dibincangkan.,Master/Sarjana
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectPembelajaran
dc.subjectSikap dan pencapaian pelajar
dc.subjectMata pelajaran Ekonomi Asas
dc.subjectProblem-based learning -- Malaysia
dc.titlePembelajaran berasaskan masalah dan kesannya ke atas sikap dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Ekonomi Asas
dc.typetheses
dc.format.pages209
dc.identifier.callnoLB1027.42.M349 2011
dc.identifier.barcode000158
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_74386+Source01+Source010.PDF
  Restricted Access
1.71 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.