Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459269
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMat Noor Mat Zain, Dr.
dc.contributor.authorNoor Arijan Enche Mohd Jeperi (P64084)
dc.date.accessioned2023-09-13T07:50:00Z-
dc.date.available2023-09-13T07:50:00Z-
dc.date.issued2017-05-18
dc.identifier.otherukmvital:98635
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459269-
dc.descriptionAkta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA) yang baru diwartakan pada 30 Jun 2013 merupakan akta baharu yang akan mengawalselia semua aktiviti berkaitan takaful. Dengan penguatkuasaan akta ini kesemua akta yang mengawalselia aktiviti takaful sebelum ini dimansuhkan. Secara umumnya, terdapat dua komponen utama dalam industri takaful iaitu pengendali dan pelanggan takaful. Kedua-dua komponen utama ini mempunyai hak dan tanggungjawab dalam merealisasikan kontrak takaful berjalan dengan baik dan memenuhi objektif takaful. Kajian ini akan memperhalusi implikasi Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 terhadap industri takaful dengan memberi penumpuan terhadap hak-hak dan tanggungjawab pengendali dan pelanggan yang terlibat di dalam industri takaful. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kualitatif dengan reka bentuk kajian dokumentasi. Kajian ini juga akan menggunakan analisis perbandingan di antara Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 dan Akta Takaful 1984. Hasil kajian mendapati wujud penambahbaikkan di dalam Akta Perkhidmatan Kewangan Islam khususnya terhadap hak-hak dan tanggungjawab pengendali dan pelanggan takaful. Pelaksanaan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 memberi kesan yang baik bukan sahaja kepada industri takaful malah turut kepada industri kewangan Islam khususnya dalam pematuhan piawaian Syariah. Pelbagai penambahbaikkan yang baik terkandung di dalamnya dan tiada disebut di dalam Akta Takaful 1984. Peruntukan-peruntukan berkaitan kewajipan penuh percaya mutlak dalam kontrak takaful kepada peserta dan pengendali takaful bagi mengelakkan manipulasi dan mencegah risiko moral. Para pelanggan diwajibkan untuk melakukan pendedahan dan representasi prakontrak kepada pengendali takaful. Hasil kajian ini juga akan menjelaskan kewajaran penambahbaikkan akta ini terhadap pihak yang terlibat dalam industri takaful terutamanya terhadap pelanggan dan pengendali takaful serta implikasi kemungkiran-kemungkiran pihak-pihak yang terlibat di bawah industri takaful jika tidak mematuhi peruntukan yang telah diperuntukkan dibawah AKPI 2013 dari sudut undang-undang.,Tesis ini tidak ada Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah"
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam
dc.rightsUKM
dc.subjectTakaful
dc.subjectHak
dc.subjectTanggungjawab
dc.subjectInsurance policies (Islamic law)
dc.titleImplikasi Akta Perkhidmatan Kewangan Islam ke atas pengendali dan pelanggan takaful
dc.typetheses
dc.format.pages105
dc.identifier.callnoBP158.I46N63 2017 tesis
dc.identifier.barcode003150(2018)
Appears in Collections:Faculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_98635+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
1.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.