Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/406583
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKadir Arifin, Prof. Ts. Dr.-
dc.contributor.authorBustang Baco (P87337)-
dc.date.accessioned2023-07-12T08:04:06Z-
dc.date.available2023-07-12T08:04:06Z-
dc.date.issued2022-05-31-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/406583-
dc.description.abstractPelan Pembangunan Pendidikan Negara 2013-2025 berhasrat meningkatkan kualiti dalam pendidikan negara. Namun persoalan utama dalam pelaksanaannya menyentuh aspek kualiti dalam pengurusan di sekolah-sekolah. Bagi melaksanakannya, komitmen menjadi satu keperluan untuk dititikberatkan dalam pengurusan kualiti dan tanggungjawab pelaksanaannya diletakkan di bawah tanggungjawab pengetua di sekolah. Kajian ini menganalisis faktor yang mempengaruhi komitmen pengetua, tahap komitmen pengetua dan pengaruh komitmen dalam pelaksanaan pengurusan kualiti di sekolah. Teori transaksional dan transformasi menjadi asas kepada model hubung kait antara faktor, tahap komitmen dan pengaruh komitmen dalam pengurusan kualiti pengetua di sekolah. Pendekatan kuantitatif digunakan dan melibatkan 199 orang pengetua, telah diedarkan di sekolah menengah harian di Sabah. Alat kajian meliputi empat komponen yang diadaptasi daripada Allen dan Meyer (1996). Data kajian rintis dianalisis untuk menguji kebolehpercayaan alat pengukuran yang baik dan boleh diterima. Analisis pengesahan faktor digunakan untuk menilai kesahan komponen pengukuran. Model Persamaan Struktural digunakan untuk menguji hubung kait antara faktor, tahap dan pengaruh komitmen pengetua dalam pelaksanaan pengurusan kualiti di sekolah. Kajian mendapati faktor organisasi merupakan faktor yang paling dominan apabila hampir 86 peratus pengetua bersetuju bahawa faktor ini sangat mempengaruhi komitmen mereka. Faktor organisasi membolehkan semua guru memberikan yang terbaik dalam tugasan dan tanggungjawab mereka dalam menguruskan kualiti di sekolah. Hal ini menjelaskan bahawa faktor organisasi penting dalam mempengaruhi komitmen pengetua, bagi mencapai matlamat utama sekolah. Model persamaan struktural membuktikan komitmen mempunyai hubungan langsung bahawa komitmen dalam sesebuah pengurusan adalah sangat penting terhadap sesebuah organisasi terutamanya dalam pengurusan kualiti di sekolah, berdasarkan keputusan yang signifikan terhadap Komponen Komitmen Organisasi (KKO) dan Faktor-Faktor Mempengaruhi Komitmen (FFMK). Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa dalam mencapai komitmen pengurusan yang optimum, seharusnya mempunyai faktor-faktor yang positif dalam komitmen terhadap pengurusan. Komponen Pengurusan Kualiti (KPK) dipengaruhi oleh Komponen Komitmen Organisasi (KKO) di sekolah menengah, berdasarkan keputusan signifikan terhadap tahap komitmen pengetua dalam pengurusan kualiti iaitu (β=0.33). Manakala Komponen Pengurusan Kualiti (KPK) turut mempengaruhi terhadap Faktor-Faktor Mempengaruhi Komitmen (FFMK) dalam pengurusan kualiti di sekolah apabila kedua-duanya mempunyai hubungan yang signifikan terhadap komitmen pengurusan kualiti iaitu (β=0.60). Hal ini menjelaskan bahawa komitmen pengetua terhadap pengurusan kualiti di sekolah merupakan isu penting dalam pengurusan organisasi yang perlu ditangani oleh pihak Kementerian. Konklusinya, model komitmen pengetua yang komprehensif telah dibangunkan daripada kajian ini, boleh dijadikan rujukan dan garis panduan oleh pihak Kementerian dalam pelaksanaan pengurusan kualiti oleh pengetua di sekolah.en_US
dc.language.isomayen_US
dc.publisherUKM, Bangien_US
dc.relationSocial Sciences and Humanities / Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaanen_US
dc.rightsUKMen_US
dc.subjectSchool principalsen_US
dc.subjectSchool administratorsen_US
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertationsen_US
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysiaen_US
dc.titlePembentukan model komitmen pengetua yang komprehensif dalam pengurusan kualiti di sekolahen_US
dc.typeThesesen_US
dc.format.pages323en_US
dc.identifier.callnoLB2831.9.B837 2022 tesisen_US
dc.identifier.barcode007024en_US
dc.format.degreePh.Den_US
Appears in Collections:Faculty of Social Sciences and Humanities / Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pembentukan model komitmen pengetua yang komprehensif dalam pengurusan kualiti di sekolah.pdf
  Restricted Access
Full-text4.3 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.