Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/563412
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRuhizan Mohamad Yasin, Prof. Dr.-
dc.contributor.authorAszunarni Ayob (P77107)-
dc.date.accessioned2023-11-02T06:44:14Z-
dc.date.available2023-11-02T06:44:14Z-
dc.date.issued2018-03-05-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/563412-
dc.description.abstractPencapaian Matematik murid Malaysia dalam pentaksiran pendidikan antarabangsa seperti Programme for International Student Assessment (PISA) masih jauh ketinggalan berbanding negara jiran serantau. Usaha meningkatkan pencapaian tersebut, sepertimana yang diterjemahkan sebagai aspirasi kualiti Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, mungkin sukar untuk direalisasikan sekiranya peluang untuk belajar, yang mana berkait rapat dengan proses pelaksanaan kurikulum dan pedagogi dalam bilik darjah, dan sikap terhadap Matematik kurang diberi penekanan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Justeru, kajian kuantitatif pelbagai peringkat ini bertujuan untuk mengkaji hubungan antara pemboleh ubah peluang untuk belajar peringkat-murid (tugasan aplikasi Matematik, tugasan Matematik Tulen, pengetahuan konsep Matematik, pelbagai pendedahan, pengajaran berarah-guru, pengajaran berorientasi-murid, pentaksiran formatif, pengaktifan kognitif, sokongan Matematik, sokongan guru, iklim disiplin dan pengurusan kelas) dan pemboleh ubah peluang untuk belajar peringkat-sekolah (kandungan yang diajar, amalan pengajaran dan kualiti pengajaran), dengan pencapaian Matematik murid Malaysia. Kajian ini juga turut mengkaji peranan pemboleh ubah peluang untuk belajar peringkat-sekolah sebagai penyederhana dan pemboleh ubah sikap terhadap Matematik sebagai pengantara. Data kajian ini diperoleh daripada sampel Malaysia bagi PISA 2012, yang mana seramai 4247 murid sekolah menengah harian biasa dipilih secara pensampelan rawak berstrata.en_US
dc.language.isomayen_US
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikanen_US
dc.rightsUKMen_US
dc.subjectMathematics -- Study and teaching -- Malaysiaen_US
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertationsen_US
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysiaen_US
dc.titlePemodelan linear berhierarki peluang untuk belajar, sikap terhadap matematik murid Malaysiaen_US
dc.typeThesesen_US
dc.format.pages439en_US
dc.identifier.callnoQA11.2.A839 2018 tesisen_US
dc.format.degreePh.Den_US
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pemodelan linear berhierarki peluang untuk belajar sikap terhadap matematik dan pencapaian matematik murid Malaysia.pdf
  Restricted Access
Full-text52.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.