Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/519575
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Rohaty Mohd Majzub, Prof. Puan Sri Datin Dr. | - |
dc.contributor.author | Rita Kurnia (P39766) | - |
dc.date.accessioned | 2023-10-17T08:12:57Z | - |
dc.date.available | 2023-10-17T08:12:57Z | - |
dc.date.issued | 2013-04-04 | - |
dc.identifier.other | ukmvital:81538 | - |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/519575 | - |
dc.description | Kanak-kanak yang melangkah masuk ke pendidikan rendah sepatutnya memiliki kemahiran asas kesediaan membaca untuk membolehkan mereka memulakan alam akademik tanpa ada banyak masalah. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesediaan membaca kalangan murid tadika di Pekanbaru, Riau. Objektif kajian adalah untuk: (i) mengenal pasti tahap perbendaharaan kata, diskriminasi auditori, diskriminasi visual, dan membaca mekanis, (ii) mengenal pasti kesediaan membaca kanak tadika mengikut jantina, (iii) mengenal pasti kesediaan membaca kanak tadika mengikut jenis tadika, (iv) mengenal pasti kesediaan membaca kanak lokasi tadika, (v) mengenal pasti kesediaan membaca kanak tadika mengikut pendidikan ibu bapa, (vi) mengenal pasti kesediaan membaca kanak tadika mengikut pendapatan ibu bapa, dan (vii) mengenal pasti interaksi sesama faktor demografi terhadap perbendaharaan kata, diskriminasi auditori, diskriminasi visual, dan membaca mekanis. Sampel kajian terdiri daripada 450 orang murid tadika, yang dipilih secara rawak di Pekanbaru. Data dikumpul menggunakan borang soal selidik faktor-faktor demografik termasuk jantina, jenis tadika, lokasi tadika, dan aras pendidikan dan pendapatan ibu bapa. Data kuantitatif telah dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi (Ujian-t, Anova, dan Manova). Dapatan kajian mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan signifikan kesediaan membaca mengikut jantina, tetapi yang signifikan ialah lokasi tadika, jenis tadika, pendidikan ibu bapa, dan pendapatan ibu bapa. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat interaksi sesama faktor demografik interaksi di antara lokasi dengan tahap pendidikan ibu bapa terhadap diskriminasi auditori kanak-kanak. Hal ini bermakna bahawa strategi yang tepat perlu dilakukan untuk membuat masyarakat celik huruf yang tinggi, kemampuan untuk membaca dengan fasih dalam bahasa serta kanak-kanak termotivasi untuk membaca. Implikasi kajian termasuk meningkatkan latihan profesional guru-guru tadika dan sekolah rendah untuk kemahiran membaca serta pendidikan ibu bapa untuk menggalakkan kesediaan membaca di rumah.,Reading readiness is an important component of formal schooling. Preschool graduates need to compete with other children in year one of elementary school. The aim of this study was to examine the reading readiness skills among kindergarten children in Pekanbaru, Riau. Aspects of reading readiness were: (i) vocabulary, (ii) auditory, (iii) visual discrimination, and (iv) mechanical reading. Reading readiness achievement was examined according to the gender, type of kindergarten and parents' educational background. The sample included 450 preshoolers obtained through stratified random sampling. The instrument used to collect data was Reading Readiness Test (RRT). The data was analyzed using Anova, Manova and t-Test. The findings revealed that there was no significant difference in reading readiness according to gender but there were significant differences according to type of kindergarten and parents' educational background. The reading readiness tests results showed children's high abilities on most of test components. The major implication of the study is to implement effective strategies to enhance reading through parent eduacation and teachers' professional development.,Ph.D. | - |
dc.language.iso | may | - |
dc.publisher | UKM, Bangi | - |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | - |
dc.rights | UKM | - |
dc.subject | Membaca | - |
dc.subject | Reading readiness | - |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | - |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | - |
dc.title | Kesediaan membaca kanak-kanak prasekolah di Pekanbaru, Riau | - |
dc.type | theses | - |
dc.format.pages | 221 | - |
dc.identifier.callno | LB181.35.R537 2013 tesis | - |
dc.identifier.barcode | 001725 | - |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.