Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/513262
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMohamad Shanudin Zakaria, Prof. Madya Dr.
dc.contributor.authorRosida Ab Razak (P63459)
dc.date.accessioned2023-10-16T04:35:06Z-
dc.date.available2023-10-16T04:35:06Z-
dc.date.issued2016-12-16
dc.identifier.otherukmvital:96538
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/513262-
dc.descriptionPelaksanaan Governan ICT yang berkesan menjadi satu keperluan apabila projek-projek ICT yang dibangunkan tidak mencapai objektif yang disasarkan. Kejayaan ICT juga mula dipersoalkan dari segi pulangan pelaburan kewangan dan tuntutan objektif pembangunanya. Banyak projek-projek yang dikenal pasti bermasalah, seperti tidak disiapkan dalam tempoh dan bajet yang diperuntukkan, tidak memenuhi dan menepati keperluan pihak-pihak berkepentingan, serta terbengkalai. Kajian ini mendapati punca utama ialah kegagalan dalam governan projek dan inisiatif. Isu utama ialah menentukan pendekatan yang membolehkan ICT menjadi mampu milik, boleh skala dan boleh digunakan dalam konteks di mana ia beroperasi, dan berjaya menghasilkan nilai boleh ukur kepada organisasi seperti yang dirancang. Indeks dan Model kematangan ICT diperlukan untuk mengukur dan menilai pelaksanaan Governan ICT (ICTG) semasa bagi MPS. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengkaji governan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) di Sektor Awam Malaysia (MPS). Kedua-dua pendekatan kualitatif dan kuantitatif telah digunakan untuk mengenalpasti dan membangunkan kedua-dua indeks dan Model. Melalui proses pengesahsahihan berulang, tujuh belas (17) orang pakar telah memberikan maklum balas bagi mengesahkan definisi ICTG untuk MPS dan mengenalpasti Faktor Kejayaan Kritikal (CSFs) yang menepati amalan ICTG yang berjaya. Satu tinjauan untuk menentukan pemberat bagi setiap CSFs yang menjadi asas kepada pembangunan model kematangan lima paras, telah melibatkan empat ratus empat puluh lima (445) orang pengamal ICT. Penemuan kajian ini menunjukkan bahawa tahap kematangan antara agensi-agensi di MPS adalah tidak konsisten. Walaupun sebahagian besar daripada agensi tersebut (71.43 peratus) berada pada tahap dua, amat membimbangkan jika sebahagian lagi (30 peratus) juga tidak mempraktikan ICTG secara serius. Hasil ini menunjukkan bahawa terdapat keperluan penyelesaian untuk mengukuhkan amalan semasa ICTG serta penambahbaikan yang berterusan dan keperluan masa depan.,Tesis ini tidak ada Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah"
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Information Science and Technology / Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat
dc.rightsUKM
dc.subjectGovernan ICT
dc.subjectSektor awam
dc.subjectInformation technology -- Malaysia -- Case studies
dc.titleKerangka pengukuran governan teknologi maklumat dan komunikasi: kajian kes di sektor awam Malaysia
dc.typeTheses
dc.format.pages224
dc.identifier.callnoT58.5.R647 2016 3 tesis
dc.identifier.barcode002742(2017)
Appears in Collections:Faculty of Information Science and Technology / Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_96538+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
267.73 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.