Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/487900
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Effandi Zakaria, Prof. Madya Dr. | |
dc.contributor.author | Noziati Borhan (P63932) | |
dc.date.accessioned | 2023-10-11T09:33:47Z | - |
dc.date.available | 2023-10-11T09:33:47Z | - |
dc.date.issued | 2017-09-15 | |
dc.identifier.other | ukmvital:99225 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/487900 | - |
dc.description | Guru permulaan perlu menguasai beberapa aspek kemahiran dan sikap demi memenuhi agenda kerajaan yang pelbagai selari dengan pedagogi abad ke 21. Pengalaman yang telah dilalui oleh guru permulaan memberikan kesan kepada proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Komitmen guru permulaan amat perlu bagi melaksanakan kaedah dan strategi pengajaran bagi melahirkan pelajar yang kreatif dan inovatif. Justeru itu, kajian yang dilaksanakan ini adalah bagi mengenal pasti hubungan struktural antara kepercayaan, sikap dan amalan pengajaran dalam kalangan guru permulaan sekolah rendah di Malaysia. Seramai 263 responden telah dipilih bagi terlibat dalam kajian ini melalui pensampelan secara rawak berstrata dari seluruh Malaysia. Satu set soal selidik yang mengandungi 91 item berskala Likert lima mata digunakan sebagai instrumen bagi fasa pemerolehan data. Kajian ini menggunakan pendekatan analisis komponen prinsipal melalui perisian IBM SPSS Statistics 21. Manakala AMOS versi 21 digunakan bagi model persamaan struktural, analisis laluan dan analisis faktor kesahan (CFA) bagi menguji hipotesis kajian pada aras signifikan p<.05. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif secara tidak langsung yang signifikan antara kepercayaan dan sikap serta sikap dengan amalan pengajaran. Namun begitu, kepercayaan tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan amalan pengajaran. Dapatan kajian turut mengenal pasti sikap merupakan pengantara yang menghubungkan antara kepercayaan dan amalan pengajaran. Akhirnya, penambahbaikan dan perubahan dari aspek reka bentuk aktiviti, latihan program pembangunan profesional dan program latihan keguruan dapat di laksanakan sebagai satu usaha melengkapkan guru permulaan dengan strategi pengajaran, kaedah, kemahiran yang diperlukan serta pengetahuan untuk melahirkan guru yang komited dalam bilik darjah.,Tesis ini tidak ada Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah" | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Pengajaran | |
dc.subject | Matematik | |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | |
dc.title | Model kepercayaan, sikap dan amalan pengajaran dalam kalangan guru permulaan matematik bagi sekolah rendah di Malaysia | |
dc.type | Theses | |
dc.format.pages | 289 | |
dc.identifier.barcode | 003271(2018) | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_99225+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 425.2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.