Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/476404
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMuriati Mukhtar, PM. Dr.
dc.contributor.authorNorfizah Mat Nor (P50101)
dc.date.accessioned2023-10-06T09:17:52Z-
dc.date.available2023-10-06T09:17:52Z-
dc.date.issued2013-03-05
dc.identifier.otherukmvital:85035
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/476404-
dc.descriptionModel dan alat pengukuran yang menilai kepuasan pengguna dan keberkesanan sistem perkhidmatan terus dipertingkatkan seiring anjakan paradigma penyampaian perkhidmatan, yang berubah mengikut arus kemajuan teknologi maklumat. Namun, berdasarkan kajian kesusasteraan, walaupun terdapat pelbagai model dan alat pengukuran yang boleh digunakan untuk mengukur kepuasan pengguna dan keberkesanan perkhidmatan, didapati bahawa model atau alat yang dibangunkan ini tidak dimasukkan unsur nilai cipta-sama sebagai sebahagian daripada pembinaannya. Nilai cipta-sama adalah satu konsep yang diketengahkan oleh komuniti penyelidik Sains Perkhidmatan. Konsep ini memperihalkan penyedia perkhidmatan sebagai fasilitator dalam proses pengekstrakan nilai, sementara pengguna adalah mereka yang bertanggungjawab sepenuhnya untuk menentukan nilai yang didapati semasa mengguna sesuatu perkhidmatan. Oleh itu konsep ini merupakan elemen penting dalam menentukan kepuasan pengguna. Justeru, tujuan kajian ini adalah untuk membina Model Kepuasan Pengguna perkhidmatan mySMS dengan menerapkan konsep nilai cipta-sama seperti yang dicadangkan oleh komuniti Sains Perkhidmatan. Kaedah untuk membangunkan Model Kepuasan Pengguna perkhidmatan mySMS adalah melalui tinjauan susastera dan juga kajian kes terhadap pengguna perkhidmatan Gerbang SMS Kerajaan Malaysia (mySMS). Model Awal Kepuasan Pengguna kemudiannya disahkan dengan menggunakan teknik Delphi. Petunjuk yang diperolehi dari model ini digunakan untuk membentuk suatu item yang digunakan untuk menilai keberkesanan perkhidmatan. Model Kepuasan Pengguna perkhidmatan mySMS yang dibina ini serta item yang dihasilkan kemudiannya digunakan untuk menilai kepuasan pengguna terhadap perkhidmatan mySMS. Kajian mendapati bahawa perkhidmatan mySMS sedia ada telah wujud nilai cipta-sama yang diwakili oleh dimensi kebolehcapaian, risiko dan ketelusan berdasarkan skor purata tahap kepuasan pengguna melebihi 3.5. Walau bagaimana pun tahap kepuasan pengguna terhadap dimensi dialog sedikit rendah berbanding dengan dimensi bagi komponen nilai untuk wang, kualiti perkhidmatan, keberkesanan transaksi dan data strategik. Ini memberikan satu petunjuk bahawa pengguna tidak dilibatkan secara lansung oleh MAMPU semasa perkhidmatan mySMS ini hendak diperkenalkan. Model Kepuasan Pengguna perkhidmatan mySMS ini diharap dapat menjadi panduan untuk diterapkan oleh penyedia perkhidmatan Kerajaan mudah alih bagi perkhidmatan mudah alih yang baru.,Master / Sarjana
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Information Science and Technology / Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat
dc.rightsUKM
dc.subjectPersonal communication service systems
dc.titleModel kepuasan pengguna bagi perkhidmatan mySMS melalui pendekatan nilai cipta sama
dc.typetheses
dc.format.pages148
dc.identifier.callnoTK5103.485.N647 2013 3
dc.identifier.barcode002102
Appears in Collections:Faculty of Information Science and Technology / Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_85035+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
2.05 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.