Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/475760
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMuhamad Faisal Ashaari, Dr.-
dc.contributor.authorNorlizam Md. Sukiban (P72437)-
dc.date.accessioned2023-10-05T06:41:38Z-
dc.date.available2023-10-05T06:41:38Z-
dc.date.issued2019-02-01-
dc.identifier.otherukmvital:111126-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/475760-
dc.descriptionPenembusan Internet di Malaysia meningkat daripada 70.4% pada tahun 2014 kepada 72.2% pada tahun 2015. Apabila Internet menjadi sebahagian daripada kehidupan rakyat, ini adalah peluang yang baik untuk pengurusan masjid berhubung rapat dengan masyarakat menerusi Internet. Laman web dan Facebook telah dibangunkan untuk digunapakai demi memudahkan urusan masjid, tetapi ia telah diuruskan tanpa model yang ditetapkan untuk menggambarkan kedudukan masjid di ruang siber (e-Masjid). Model e-Komuniti adalah model yang relevan dan boleh disesuaikan dengan model e-Masjid kerana mempunyai ciri dan peranan yang sama dengan e-Masjid. Kajian ini bertujuan untuk mengadaptasi dan menyesuaikan lima ciri e-Komuniti dengan model e-Masjid; iaitu kecepatan loading, interaksi, maklumat dan berita komuniti, dasar dan perkhidmatan. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti ciri-ciri e-Komuniti yang boleh diguna pakai dan disesuaikan dengan model e-Masjid, untuk membangunkan model baru e-Masjid berdasarkan e-Komuniti, dan untuk menganalisis masjid yang dipilih yang menggunakan model e-Masjid yang dibangunkan. Ini adalah kajian kualitatif yang menggunakan analisis kandungan untuk meneliti sejauh mana model baru e-Masjid digunakan di dua belas masjid terpilih di Malaysia. Kajian ini mendapati bahawa lima ciri e-Komuniti adalah berkaitan dengan beberapa penyesuaian yang akan diguna pakai dan disesuaikan di dalam e-Masjid. Kajian ini membangunkan satu model baru e-Masjid yang terdiri daripada lima elemen iaitu kebolehgunaan, keramahtamahan, kandungan, identiti dan perkhidmatan. Analisis mendapati bahawa masjid-masjid yang dipilih mengadopsi dan menyesuaikan hampir semua elemen model e-Masjid yang baru ditubuhkan. Boleh dikatakan bahawa ciri-ciri e-Komuniti yang diadaptasikan dan disesuaikan dengan model e-Masjid sesuai dan penting untuk menarik orang ramai untuk menjadikan e-Masjid menjadi aktif. Kajian ini menunjukkan bahawa pentadbir e-Masjid perlu mengambil kira semua ciri-ciri e-komuniti kerana masjid adalah institusi sosial di mana apabila semua keperluan masyarakat dihidangkan, e-Masjid boleh menjadi pusat perhatian.,Tesis ini tidak ada “Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah”,Sarjana Pengajian Islam-
dc.language.isomay-
dc.publisherUKM, Bangi-
dc.relationFaculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam-
dc.rightsUKM-
dc.subjectMosques -- Malaysia -- Organization and administration-
dc.subjectStrategic planning -- Computer program-
dc.subjectInformation technology -- Malaysia-
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations-
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysia-
dc.titlePenggunaan dan penyesuaian ciri-ciri e-Komuniti dalam model e-Masjid-
dc.typeTheses-
dc.format.pages175-
dc.identifier.callnoBP187.62.N648 2018 tesis-
Appears in Collections:Faculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.