Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460225
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Siti Rahayah Ariffin, Prof. Datin Dr. | |
dc.contributor.author | Shahrir Samsuri. (P43081) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:42:00Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:42:00Z | - |
dc.date.issued | 2012-02-09 | |
dc.identifier.other | ukmvital:81922 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460225 | - |
dc.description | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kebezaan keupayaan murid lelaki dan perempuan (melalui analisis kefungsian item) dalam menjawab Ujian PERMATApintar UKM1. Kaedah analisis kebezaan kefungsian item (Differential Item Functioning-DIF) berasaskan Model Rasch telah digunakan sebagai satu prosedur statistik untuk mengenalpasti item-item yang menunjukkan kefungsian (ciri statistik) berbeza antara dua kumpulan yang berlainan jantina dan kaum. Ujian ini mengandungi 148 item yang terbahagi kepada tiga konstruk iaitu pencarian simbol (Soalan Aneka Pilihan), Perbendaharaan Kata (Soalan Terbuka) dan Perbendaharaan Kata (Soalan Aneka Pilihan) yang berbentuk Multiple Response Analysis atau Mixed Rating Scale. Responden kajian terdiri daripada 400 orang murid, lelaki dan perempuan dari berbagai kaum yang berumur 12 tahun. Data dianalisis menggunakan program Winsteps versi 3.64.2 yang mengaplikasikan Model Rasch berasaskan IRT (Item Response Theory). Analisis kajian menunjukkan kebezaan kefungsian item berkaitan gender (GDIF) wujud dalam item-item PERMATApintar UKM1 yang dijawab oleh murid lelaki dan perempuan. Hasil kajian menunjukkan terdapat item-item DIF berdasarkan gender dalam ketiga-tiga konstruk ujian, iaitu Pencarian Simbol 4 item, Perbendaharaan Kata (Soalan Terbuka) 3 item dan Perbendaharaan Kata (Soalan Aneka Pilihan) 3 item. Di mana terdapat 6 item yang lebih mudah di jawab oleh pelajar perempuan manakala 4 item pula mudah dijawab oleh pelajar lelaki. Hasil kajian juga mendapati kebezaan keupayaan antara pelajar lelaki dan perempuan dari kategori kaum yang sama. Dapatan kajian memberi implikasi kepada aspek keadilan dalam item-item Ujian PERMATApintar UKM1.,Sarjana | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Kebezaan kefungsian item berkaitan gender (GDIF) dalam ujian PPERMATAPintar UKM1 bagi murid sekolah rendah | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 133 | |
dc.identifier.callno | LB3060.7 .S533 2012 | |
dc.identifier.barcode | 001559 | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_81922+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 2 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.