Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460208
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Aliza Alias, Dr. | |
dc.contributor.author | Ruwaida Rosli (P94137) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:41:31Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:41:31Z | - |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.other | ukmvital:130170 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460208 | - |
dc.description | Guru memainkan peranan yang penting dalam pembentukan seorang murid bagi melahirkan murid yang seimbang dari segala aspek jasmani, rohani, emosi dan intelek. Namun begitu, guru harus menyedari bahawa perkembangan murid adalah tidak sama antara satu sama lain. Kekeliruan dan ketidakfahaman guru mengenai perkembangan kebolehan murid boleh menyebabkan murid yang mempamerkan ciri-ciri bermasalah pembelajaran lambat dikenal pasti dan lambat mendapat intervensi yang bersesuaian dengan mereka. Masalah pembelajaran terdiri daripada pelbagai kategori yang melibatkan seseorang murid mengalami kesukaran dalam pembelajaran. Oleh itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah bagi mengenal pasti pengetahuan dan kesedaran guru prasekolah terhadap ciri-ciri murid bermasalah pembelajaran. Kajian kuantitatif ini melibatkan keseluruhan guru prasekolah yang mengajar di kelas prasekolah di Negeri Perlis. Data kajian dikumpul dengan menggunakan soal selidik. Dapatan kajian menunjukkan pengetahuan guru prasekolah berada pada tahap yang tinggi iaitu, min sebanyak 26.30 dan sisihan piawai adalah sebanyak 5.741. Dapatan menunjukkan sebanyak 84.5% pengetahuan guru berada pada tahap yang tinggi, sebanyak 13.6% berada pada tahap sederhana dan 1.9% berada pada tahap rendah. Manakala bagi dapatan kesedaran pula menunjukkan kesedaran guru prasekolah juga berada pada tahap yang tinggi iaitu dengan nilai min 4. 17 dan sisihan piawai bernilai 0.52. Dapatan kajian ini dianalisis dengan menggunakan analisis Ujian-t, dan menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan pengetahuan guru prasekolah berdasarkan pengalaman mengajar dan kesedaran guru prasekolah berdasarkan pengalaman mengajar. Bagi melihat hubungan antara pengetahuan dan kesedaran, analisis korelasi pearson mendapati ada hubungan yang signifikan yang rendah iaitu r = 0.304 dan p < 0.01 antara pengetahuan dan kesedaran guru prasekolah terhadap ciri-ciri murid bermasalah pembelajaran. Kesimpulannya, guru-guru prasekolah didapati mempunyai pengetahuan dan kesedaran yang tinggi terhadap setiap murid yang berada dalam kelas mereka kerana 90.3% guru tersebut mempunyai pengkhususan dalam bidang pendidikan prasekolah, sebanyak 78.6% mempunyai kelulusan akademik di peringkat Ijazah Sarjana Muda bertepatan dengan kelulusan yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia 2016 iaitu guru-guru prasekolah sekurang-kurangnya mempunyai kelayakan akademik dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak.,Sarjana Pendidikan | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Learning disabled children -- Education (Early childhood) | |
dc.subject | Slow learning children -- Education (Early childhood) | |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Pengetahuan dan kesedaran guru prasekolah terhadap ciri-ciri murid bermasalah pembelajaran di Negeri Perlis | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 96 | |
dc.identifier.callno | LC4704.R839 2021 tesis | |
dc.identifier.barcode | 006729(2022) | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_130170+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 2.66 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.