Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460145
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Kamariah Abu Bakar, Dr. | |
dc.contributor.author | Nurdiyana Tasripin (P89179) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:39:50Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:39:50Z | - |
dc.date.issued | 2021-02-18 | |
dc.identifier.other | ukmvital:125252 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460145 | - |
dc.description | Pembelajaran melalui permainan interaktif merupakan salah satu pendekatan belajar melalui bermain yang dilihat dapat membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti permainan interaktif dalam membantu kanak-kanak mengenal, menyebut dan menulis nombor asas. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif berbentuk kajian tindakan dengan menggunakan pemerhatian, senarai semak dan alat bantu mengajar (ABM) permainan interaktif matematik awal (nombor). Senarai semak dan permainan interaktif matematik awal (nombor) yang dibina mempunyai kesahan dan kebolehpercayaannya. Responden kajian terdiri daripada dua orang kanak-kanak berumur empat tahun yang mempunyai kesukaran dalam pembelajaran matematik awal (nombor) iaitu mengenal, menyebut dan menulis nombor asas. Kajian ini melibatkan pemerhatian melalui penglibatan terhadap penggunaan permainan interaktif untuk melihat kesan dan manfaat dalam sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP) untuk subjek matematik awal (nombor) bagi kanak-kanak empat tahun ini. Dapatan kajian menunjukkan permainan interaktif membantu kanak-kanak empat tahun dalam pembelajaran mengenal, menyebut dan menulis nombor asas. Permainan interaktif ini juga dapat memberi manfaat kepada pembelajaran kanak-kanak termasuklah menarik perhatian, menarik minat kanak-kanak semasa sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP) dan seterusnya objektif pembelajaran tercapai. Akhir sekali, kajian ini turut mengemukakan cadangan yang signifikan yang boleh dijalankan pada masa akan datang terutamanya terhadap peserta kajian, fokus kajian dan pendekatan yang boleh digunakan.,Sarjana Pendidikan | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Pengajaran dan pembelajaran | |
dc.subject | Matematik | |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Penggunaan permainan interaktif dalam pembelajaran matematik awal (nombor) bagi kanak-kanak empat tahun | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 143 | |
dc.identifier.barcode | 004980(2020) | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_125252+SOURCE1+SOURCE1.1.PDF Restricted Access | 1.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.