Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460106
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMohd Isa bin Hamzah, Dr.
dc.contributor.authorSalwa Awang @ Mohd Ramli (P66504)
dc.date.accessioned2023-09-13T09:38:54Z-
dc.date.available2023-09-13T09:38:54Z-
dc.date.issued2016-06-20
dc.identifier.otherukmvital:121730
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460106-
dc.descriptionGuru memainkan peranan yang penting dalam melaksanakan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Ini kerana tindak balas mereka akan mempengaruhi keputusan yang dihasilkan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesediaan dan keprihatinan guru Pendidikan Islam terhadap pelaksanaan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Dua elemen kesediaan yang diuji ialah pengetahuan dan kemahiran sementara tiga aspek keprihatinan yang diuji ialah diri, tugas dan impak. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik sebagai instrumen utama melibatkan seramai 136 guru-guru Pendidikan Islam dari 23 buah sekolah menengah Daerah Hulu Langat sebagai responden kajian menggunakan teknik persampelan secara rawak. Kajian ini turut menggunakan temu bual bagi mendapatkan penjelasan lanjut. Data soal selidik yang diperolehi dianalisis secara kuantitatif menggunakan program SPSS (PASW) Windows versi 21. Data temu bual dianalisis menggunakan perisian Atlas.ti 7.1.4. Analisis deskriptif menunjukkan bahawa tahap kesediaan dan keprihatinan guru Pendidikan Islam adalah sederhana tinggi. Hasil dapatan juga menunjukkan terdapat hubungan kesediaan dan keprihatinan guru Pendidikan Islam terhadap pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Hasil kajian juga mendapati tidak terdapat perbezaan kesediaan dan keprihatinan Guru Pendidikan Islam sama ada mengikut pengalaman mengajar, bilangan kursus dihadiri oleh guru dan juga berdasarkan lokasi sekolah. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa terdapat beberapa halangan yang mengganggu kelancaran pelaksanaan sistem pentaksiran ini di sekolah. Antaranya ialah kekangan masa, pertambahan tugas guru dan bilangan pelajar yang ramai,Tesis ini tiada Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah"
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysia
dc.subjectEducational evaluation
dc.subjectAcademic achievement
dc.titleKesediaan dan keprihatinan guru Pendidikan Islam terhadap pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
dc.typetheses
dc.format.pages162
dc.identifier.callnoLB1062.6.S235 2016 tesis
dc.identifier.barcode003187 (2016)
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_121730+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
1.41 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.