Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460102
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRoslinda Rosli, Dr.
dc.contributor.authorNur Ain Syakira Ahmad Bastamam (P76319)
dc.date.accessioned2023-09-13T09:38:49Z-
dc.date.available2023-09-13T09:38:49Z-
dc.date.issued2017-03-30
dc.identifier.otherukmvital:121722
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460102-
dc.descriptionKajian tinjauan ini dilaksanakan bagi mengenal pasti keupayaan pelajar sarjana dalam menjana dan menyelesaikan masalah matematik bagi konsep pola nombor. Selain itu, kajian ini mengkaji hubungan antara keupayaan penjanaan masalah dengan penyelesaian masalah matematik. Pandangan pelajar sarjana mengenai penjanaan masalah turut dikenal pasti. Sampel kajian terdiri daripada 41 orang pelajar sarjana Pendidikan Matematik, Universiti Kebangsaan Malaysia. Tiga instrumen telah digunakan, iaitu instrumen penjanaan masalah matematik, instrumen penyelesaian masalah matematik dan protokol temubual berstruktur. Data telah dianalisa menggunakan analisis deskriptif dan inferensi iaitu korelasi Spearman. Dalam kajian ini, bentuk masalah yang dijana oleh pelajar sarjana dikenal pasti dari segi struktur, konsep matematik, bahasa yang digunakan dan kesesuaian masalah yang dijana. Di samping itu, keupayaan penyelesaian masalah oleh pelajar sarjana dinilai melalui pemahaman, strategi yang dipamerkan dan kejelasan langkah-langkah penyelesaian. Hasil kajian mendapati keupayaan pelajar sarjana menjana dan menyelesaikan masalah pola nombor berada di tahap yang rendah. Dengan yang demikian, masalah yang dijana oleh pelajar sarjana tidak menjurus kepada masalah yang memerlukan daya pemikiran yang tinggi. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat hubungan antara keupayaan penjanaan dengan penyelesaian masalah bagi topik pola nombor. Melalui dapatan temu bual, pelajar sarjana yang terdiri daripada guru dan bakal guru menyatakan sikap yang positif terhadap aktiviti penjanaan masalah dan akan mengintegrasikannya dalam PdP. Selain itu, pelajar sarjana percaya bahawa aktiviti penjanaan masalah ini seharusnya diterapkan dalam PdP supaya dapat membantu pelajar berfikir secara kreatif dan kritis seperti yang disarankan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia,Tesis ini tiada Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah"
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysia
dc.subjectProblem solving
dc.titleAnalisis keupayaan pelajar dalam penjanaan dan penyelesaian masalah konsep pola nombor
dc.typetheses
dc.format.pages153
dc.identifier.callnoQA63.N833 2017 tesis
dc.identifier.barcode003181 (2017)
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_121722+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
1.08 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.