Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460099
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAnuar Ahmad-
dc.contributor.authorMohd Risaudin Mamat (P47454)-
dc.date.accessioned2023-09-13T09:38:44Z-
dc.date.available2023-09-13T09:38:44Z-
dc.date.issued2016-02-29-
dc.identifier.otherukmvital:121462-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460099-
dc.descriptionKajian tinjauan ini bertujuan untuk menyingkap persepsi pelajar orang Asli di daerah GuaMusang, Kelantan berkaitan kandungan mata pelajaran sejarah, proses pembelajaran sejarah, sukatan mata pelajaran sejarah dan nilai kewarganegaraan dalam mata pelajaran sejarah dan perbezaannya berdasarkan jantina. Kajian turut mengenalpasti hubungan antara kandungan mata pelajaran sejarah, proses pembelajaransejarah, sukatan mata pelajaran sejarah dengan nilai kewarganegaraan dalam mata pelajaran sejarah.Kajian ini melibatkan seramai 86 pelajar orang Asli.Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat daripada pelajar.Data kajian dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 22.0.Hasil kajian menunjukkan bahawa persepsi pelajar terhadap kandungan mata pelajaran sejarah, proses pembelajaran sejarah, sukatan mata pelajaran sejarah dan nilai kewarganegaraan dalam mata pelajaran sejarah berada pada tahap sederhana tinggi.Analisis inferensi menunjukkan tidakt erdapat perbezaan yang signifikan persepsi pelajar terhadap kandungan mata pelajaran sejarah, proses pembelajaran sejarah, sukatan mata pelajaran sejarah dan nilai kewarganegaraan dalam mata pelajaran sejarah berdasarkan jantina.Selain itu, hasil analisis juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara persepsi pelajar terhadap kandungan mata pelajaran sejarah, proses pembelajaran sejarah dan sukatan matapelajaran sejarah dengan nilai kewarganegaraan dalam mata pelajaran sejarah.Kajian ini akhirnya memberi implikasi kepada Kementerian Pelajaran Malaysia merangka, menggubal dan memantapkan kurikulum Sejarah agar ia lebih berupaya, berkesan dan menyeluruh jangkauannya demi melahirkan pelajar yang berakhlak mulia serta tinggi aras pemikirannya,Tesis ini tiada Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah"-
dc.language.isomay-
dc.publisherUKM, Bangi-
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan-
dc.rightsUKM-
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations-
dc.subjectHistory -- Study and teaching-
dc.subjectEducation -- Curricula-
dc.subjectStudent -- Perception-
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysia-
dc.titlePersepsi pelajar orang asli terhadap mata pelajaran sejarah-
dc.typetheses-
dc.format.pages124-
dc.identifier.callnoLB1582.M4M847 2016 tesis-
dc.identifier.barcode003211 (2016)-
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_121462+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
1.85 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.