Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460089
Title: Keberkesanan kaedah pembelajaran berasaskan modul terhadap pencapaian pelajar tingkatan 4 bagi mata pelajaran perdagangan
Authors: Eliza Khamis (P56565)
Supervisor: Nor Aishah Binti Buang, Prof.
Keywords: Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations
Dissertations, Academic -- Malaysia
Educational technology
Commerce -- Study and teaching
Issue Date: 25-Aug-2016
Description: Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Modul (Modular Based Learning) terhadap pencapaian pelajar tingkatan 4 bagi mata pelajaran Perdagangan. Data dikutip dengan menggunakan ujian pra dan ujian pos. Kaedah yang digunakan di dalam kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Responden kajian terdiri daripada 62 orang pelajar tingkatan 4. Kumpulan eksperimen yang menggunakan Kaedah Pembelajaran Berasaskan Modul terdiri daripada 32 orang pelajar dan 30 orang pelajar lagi dimasukkan ke dalam kumpulan kawalan yang mengikuti Kaedah Pembelajaran Tradisional. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian akademik pelajar kumpulan kaedah Pembelajaran Berasaskan Modul lebih tinggi dan signifikan berbanding dengan pelajar kumpulan Kaedah Pembelajaran Tradisional Pendekatan menggunakan modul ini boleh digunakan untuk topik-topik yang lain dalam sukatan mata pelajaran Perdagangan tingkatan 4. Implikasi daripada dapatan kajian ini bahawa Kaedah Pembelajaran Berasaskan Modul berkesan digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Perdagangan untuk meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Pelajar juga lebih bermotivasi dengan penggunaan kaedah ini dalam proses pembelajaran.,Tesis ini tiada “Perakuan Tesis Sarjana / Doktor Falsafah”,Sarjana (Pendidkan)
Pages: 107
Call Number: LB1028.3.E439 2016 tesis
Publisher: UKM, Bangi
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_121117+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
1.17 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.