Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460055
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Mohd. Hanafi Mohd Yasin, Dr. | |
dc.contributor.author | Liong Kon Thai (P54045) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:37:44Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:37:44Z | - |
dc.date.issued | 2012-08-09 | |
dc.identifier.other | ukmvital:120777 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460055 | - |
dc.description | Murid bermasalah pendengaran menghadapi masalah dalam penguasaan kemahiran sifir. Kajian ini bertujuan untuk meninjau keberkesanan Kaedah Pengajaran Jemari Ajaib (KPJA), mengenal pasti masalah-masalah dalam pembelajaran sifir dan persepsi murid terhadap KPJA. Reka bentuk kajian ini merupakan kuasi eksperimen dengan ujian pra dan ujian pasca kumpulan kawalan tidak setara. Ujian saringan, lembaran kerja sifir, ujian pra, ujian pasca dan soal selidik telah digunakan. Seramai 70 murid bermasalah pendengaran dari tiga buah Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur telah dipilih sebagai responden kajian. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensi ujian t. Hasil analisis ujian t menunjukkan KPJA telah memberi kesan signifikan kepada murid bermasalah pendengaran dalam pencapaian kemahiran sifir manakala Kaedah Pengajaran Konvensional tidak memberikan kesan signifikan kepada mereka dalam pencapaian kemahiran sifir. Hasil kajian juga menunjukkan murid bermasalah pendengaran menghadapi masalah dalam konsep pendaraban dan kemahiran mendarab pada tahap tinggi. Dapatan soal selidik mendapati murid bermasalah pendengaran mempunyai persepsi pada tahap tinggi terhadap KPJA bagi dimensi minat, keyakinan diri, dan kegigihan dalam pembelajaran sifir. Hasil kajian telah memberikan implikasi kepada murid, ibu bapa, guru, BPK dan KPM dari segi kesedaran, penglibatan, perancangan dan pelaksanaan dalam konteks kepelbagaian kaedah pengajaran sifir serta kesesuaian bahan sokongan pengajaran dan pembelajaran sifir.,Tesis ini tiada Perakuan Tesis Sarjana / Doktor Falsafah" | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | |
dc.subject | Teaching -- Methodology | |
dc.subject | Multiplication | |
dc.subject | Hearing impaired students | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Kaedah pengajaran jemari ajaib (KPJA) dalam pembelajaran sifir murid bermasalah pendengaran | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 243 | |
dc.identifier.callno | LB1027.L537 2012 tesis | |
dc.identifier.barcode | 002704 (2012) | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_120777+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 2.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.