Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459947
Title: | Hubungan antara pengetahuan agama dan solat terhadap penghayatan akhlak dalam kalangan pelajar politeknik di Melaka |
Authors: | Asnuurien Najma Ahmad (P69350) |
Supervisor: | Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Prof. Madya Dr. |
Keywords: | Islam -- Customs and practices Religious life -- Islam -- Malaysia Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations Dissertations, Academic -- Malaysia |
Issue Date: | 20-Jan-2018 |
Description: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan agama, solat dan tahap penghayatan akhlak dalam kalangan pelajar politeknik di Melaka. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara pengetahuan agama dan pengetahuan solat terhadap penghayatan akhlak pelajar. Sejumlah 699 orang pelajar semester akhir yang menuntut di politeknik di Melaka terlibat sebagai sampel kajian. Pemilihan sampel kajian adalah berdasarkan persampelan strata dan rawak mudah. Kaedah kajian yang digunakan ialah kuantitatif (tinjauan soal selidik). Data dianalisis secara deskriptif (min, sisihan piawai, kekerapan dan nilai peratusan) dan inferensi (Ujian-t tidak bersandar, Anova satu hala dan korelasi Pearson). Hasil utama kajian mendapati bahawa tahap pengetahuan agama, tahap pengetahuan solat dan tahap penghayatan akhlak adalah tinggi. Hasil kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan pengetahuan agama dan pengetahuan solat dengan penghayatan akhlak pelajar. Beberapa implikasi dan cadangan kajian lanjutan telah dikemukakan dalam kajian ini.,Tesis ini tidak ada “Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah”,Sarjana Pendidikan |
Pages: | 145 |
Call Number: | BP174.A856 2018 tesis |
Publisher: | UKM, Bangi |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_113712+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 550.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.