Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459910
Title: | Penggunaan Kit Cepat Baca (KCB) dan penglibatan ibu bapa dalam pengajaran bacaan murid pemulihan khas |
Authors: | Norharyani Mahyiden (P74963) |
Supervisor: | Hanafi Mohd. Yassin, Prof. Madya Dr. |
Keywords: | Reading Children -- Books and reading Reading -- Parent participation Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations Dissertations, Academic -- Malaysia |
Issue Date: | 28-Sep-2018 |
Description: | Kajian ini bertujuan mengenal pasti bagi keberkesanan KCB dan penglibatan ibu bapa dalam pengajaran membaca murid Pemulihan Khas di sebuah sekolah rendah Daerah Petaling Perdana Selangor. Reka bentuk kajian ini adalah Kajian kes Eksperimen. Seramai 26 orang murid pemulihan yang tidak menguasai Konstruk 1 iaitu keupayaan membaca huruf dalam saringan literasi 1 dipilih sebagai responden. Sesi temu bual juga turut dilakukan bagi melihat tahap penglibatan, cabaran dan halangan seperti kekangan masa dan sikap anak yang dihadapi oleh ibu bapa semasa membimbing anak mereka membaca. Kekerapan penglibatan ibu bapa dalam melaksanakan Kit Cepat baca dianalisis berdasarkan catatan kekerapan pada rekod bacaan murid bersama-sama murid. Hasil ujian pra dan pos yang dikumpul dianalisis menggunakan statistik deskriptif yang melibatkan frekuensi, peratusan, dan perbezaan kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Manakala bagi data yang melibatkan temu bual telah dianalisis menggunakan perisian Atlas ti. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan kemahiran membaca bagi 13 orang murid yang diberikan intervensi dengan peningkatan minimum iaitu menguasai suku kata terbuka dan maksimum menguasai suku kata tertutup. Penglibatan ibu bapa seperti membimbing bacaan menggunakan KCB dan memberikan motivasi ketika di rumah dilihat memberikan impak positif kepada peningkatan keupayaan membaca murid terlibat. Kajian ini turut memberikan impak kepada guru, ibu bapa dan murid pemulihan khas dalam meningkatkan kerja sama semua pihak untuk berganding bahu memberikan pengetahuan dan nilai tambah dalam meningkatkan kemahiran membaca murid pemulihan terutama dalam penyelesaian masalah membaca.,Tesis ini tidak ada “Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah”,Sarjana Pendidikan |
Pages: | 131 |
Call Number: | LB1050.N647 2018 tesis |
Publisher: | UKM, Bangi |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_108421+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 1.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.