Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459802
Title: | Kesan penggunaan perisian Geogebra ke atas keupayaan penyelesaian masalah dan pencapaian matematik pelajar |
Authors: | Ayu Erlina (P58969) |
Supervisor: | Effandi Zakaria, Prof. Madya Dr. |
Keywords: | Perisian Geogebra Pendidikan Matematik |
Issue Date: | 31-Jul-2013 |
Description: | Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan perisian Geogebra ke atas keupayaan penyelesaian masalah dan pencapaian matematik dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Riau. Kajian eksperimen kuasi ini dijalankan di Sekolah menengah atas di SMA Negeri 1 Bukit Batu di Kabupaten Bengkalis, Riau Indonesia. Kajian ini dijalankan selama tempoh 5 minggu yang melibatkan seramai 70 orang pelajar tingkatan 5 yang dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan kawalan (n=35) dan rawatan (n=35). Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah ujian keupayaan penyelesaian masalah dan ujian pencapaian. Data kajian daripada ujian pra dan ujian pasca telah dianalisis menggunakan analisis ujian-t sampel tidak bersandar untuk menentukan perbezaan keupayaan penyelesaian masalah dan pencapaian matematik antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan dalam keupayaan penyelesaian masalah antara kumpulan rawatan dan kawalan (t = -3.272 , p < 0.05). Selain itu, dapatan juga menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan dalam pencapaian antara kumpulan rawatan dan kawalan (t = -3.013, p < 0.05). Dengan demikian, dapat disimpulkan penggunaan perisian Geogebra dalam pengajaran matematik dapat meningkatkan keupayaan dalam menyelesaikan masalah dan meningkatkan pencapaian matematik dalam kalangan pelajar sekolah menengah.,Master / Sarjana |
Pages: | 298 |
Publisher: | UKM, Bangi |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_85100+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 4.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.