Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459796
Title: | Amalan program pendidikan inklusif :satu kajian tindakan penyertaan di sebuah sekolah. |
Authors: | Soo Bee Fong (P47455) |
Supervisor: | lizan Mohd Jelas, Profesor Dato’ |
Keywords: | Pendidikan inklusif Inclusive education Malaysia Melaka. |
Issue Date: | 11-Jul-2011 |
Description: | Kajian ini bertujuan untuk meninjau perspektif peserta terhadap pelaksanaan program pendidikan inklusif di sebuah sekolah menengah di Mela serta cadangan satu model sistem sokongan kepada pelajar berkeperluan khas Maklumat diperoleh melalui kaedah triangulasi yang meliputi soal selidik, temu bual, dan amalan refleksi pengkaji. Responden soal selidik terdiri daripada 57 orang iaitu seorang pengetua, 50 orang guru perdana dan guru pendidikan khas, seorang pembant pengurusan murid dan 5 orang ibu bapa. Peserta kajian dalam temu bual t diri daripada 15 orang iaitu seorang pegawai pelajaran daerah, seorang pengetua, se ng guru penyelaras pendidikan khas, 2 orang guru pendidikan khas, 2 orang guru perdana, 2 orang ibu pelajar bermasalah pembelajaran, 2 orang pelajar tipikal, 2 orang pelajar pendidikan khas, seorang pengusaha gerai dan seorang ahli komunit tempatan. Maklumat soal selidik dianalisis melibatkan peratusan, manakala data temu bual dianalisis dan ditranskripsikan secara verbatim. Analisis tinjauan me an bahawa semua peserta mempunyai persepsi yang positif terhadap amalan budaya inklusif, membangunkan polisi inklusif dan mengembangkan amalan nklusif di sekolah mereka. Dari segi pelaksanaan program pendidikan inklusif, didapati program ini membawa hasil pembelajaran yang berkesan kepada pesert bermasalah pembelajaran dan juga rakan tipikal mereka. Dapatan kajian juga memberikan implikasi kepada kepentingan melaksanakan kursus dan latihan berasaskan sekolah untuk meningkatkan kompetensi guru menangani keperluan pendidikan khas dalam persekitaran inklusif. Kajian ini mencadangkan satu m del sistem sokongan pelajar berkeperluan khas berdasarkan tiga konsep utama pendidikan khas iaitu konsep pendidikan inklusif, kolaborasi dan konsultansi pelbagai pihak serta pendidikan kemahiran hidup untuk menghasilkan pendidikan yang relevan kepada pelajar berkeperluan khas.,Master / Sarjana |
Pages: | 164 |
Call Number: | LC1203.M4.S66 2011 |
Publisher: | UKM, Bangi |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_84823+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 2.99 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.