Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459767
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Abd. Halim Tamuri, Dato' Dr. | |
dc.contributor.author | Hafit Hidayah Ajmain (P57434) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:32:29Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:32:29Z | - |
dc.date.issued | 2015-07-27 | |
dc.identifier.other | ukmvital:83131 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459767 | - |
dc.description | Al-Quran al-karim merupakan sumber utama dalam mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah. Namun masih ramai pelajar sekolah rendah yang lemah menguasai bacaan al-Quran. Dalam kajian ini pengkaji mengfokuskan bagaimana proses amalan pengajaran Tilawah al-Quran menggunakan kaedah Talaqqi Musyafahah (TM) yang telah dikhususkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) kepada guru-guru j-QAF semasa pengajaran Tilawah al-Quran. Kajian meneliti amalan guru di awal, perkembangan, penutup dan penggunaan alat bantu mengajar (ABM) dalam pengajaran Tilawah al-Quran. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan terdiri daripada 118 orang responden guru j-QAF di Daerah Kota Kinabalu, Sabah. Kesemua instrumen pengutipan data telah dibina oleh pengkaji dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar. Tahap nilai kepercayaan Alpha Cronbach yang diperolehi bagi semua soal selidik adalah tinggi (>0.70). Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan min, sisihan pawai, peratus dan ujian t. Hasil dapatan kajian menunjukkan skor min amalan guru terhanadap ciri-ciri Talaqqi Musyafahah(TM) dalam pengajaran Tilawah al-Quran di awal(0.879), perkembangan(0.803), penutup(0.834) dan penggunaan ABM(0.803). Dapatan keseluruhan juga menunjukkan skor min yang tinggi(0.860). Kajian ini juga menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan amalan ciri-ciri TM berdasarkan latarbelakang demografi, lokasi sekolah dan pengalaman guru. Dapatan kajian mengenalpasti terdapat beberapa faktor kelemahan kelemahan penguasaan Tilawah al-Quran dalam kalangan murid sekolah iaitu kekangan masa dan jumlah bilangan murid .,Sarjana Pendidikan | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Teaching-Methodology. | |
dc.title | Amalan talaqqi musyafahah guru dalam bidang tilawah al-Quran j-Qaf :satu kajian di daerah Kota Kinabalu Sabah | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 193 | |
dc.identifier.callno | LB1025.3.H336 2015 | |
dc.identifier.barcode | 001800 | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_83131+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 2.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.