Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459656
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Pn. Rosseni Din | |
dc.contributor.author | Kevin Chua Chye Kiong | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:31:07Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:31:07Z | - |
dc.date.issued | 2014-04-11 | |
dc.identifier.other | ukmvital:13282 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459656 | - |
dc.description | Kajian ini bertujuan untuk membina dan menilai modul pembinaan weblog, iaitu salah satu daripada aplikasi komunikasi berperantarakan komputer (KBK) untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris. Modul latihan telah dibina berdasarkan kerangka model reka bentuk dan pembangunan sistem pengajaran dan pembelajaran untuk menghasilkan bahan pengajaran dan pembelajaran iaitu kerangka model RekaBangun SPP yang terdiri daripada 6 fasa iaitu fasa kajian kesauran, fasa analisis keperluan, fasa reka bentuk, fasa pembangunan, fasa perlaksanaan dan fasa penyenggaraan. Kesemua fasa melibatkan penilaian formatif secara berterusan diakhiri dengan penilaian sumatif setelah modul dirintiskan. Kajian ini melibatkan dua buah institusi pengajian tinggi. Institusi pertama untuk penilaian formatif melibatkan keseluruhan populasi pelajar-siswazah Pendidikan Komputer yang mengikuti kursus Pendidikan Komputer GE6653 pad a semester I sesi 2005/06 di Universiti Kebangsaan Malaysia. Responden untuk penilaian formatif ini adalah seramai 11 orang termasuk seorang pensyarah kursus. Penilaian sumatif yang melibatkan institusi kedua juga melibatkan keseluruhan populasi iaitu kesemua 17 orang pensyarah bahasa Inggeris di Universiti Multimedia Melaka (MMU). Hasil kajian menunjukkan bahawa KBK merupakan sesuatu yang baru kepada para pendidik khususnya di institusi yang dikaji. Oleh itu perlu ada latihan menggunakan modul KBK. Melalui soal-selidik yang ditadbir, didapati bahawa modul yang dibina menggunakan bahasa yang mudah difahami (100%, n= 17), kandungannya sesuai (94.1 %, n= 17), menepati objektif setiap sub-modul (88.2%, n= 17), menerapkan teori- teori pembelajaran andragogi (100%, n=17), minimalis (100%, n=17) dan perkembangan sosial (70.6%, n=17), strategi pembelajaran individu (100%, n=17), menarik minat (100%, n=17) dan arahan yang diberi jelas (100%, n=17). Ciri-ciri terse but perlu ada pada modul untuk memastikan bahawa modul tersebut digunakan dengan bermakna.,Sarjana Pendidikan,Kajian ini bertujuan untuk membina dan menilai modul pembinaan weblog, iaitu salah satu daripada aplikasi komunikasi berperantarakan komputer (KBK) untuk pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris. Modul latihan telah dibina berdasarkan kerangka model reka bentuk dan pembangunan sistem pengajaran dan pembelajaran untuk menghasilkan bahan pengajaran dan pembelajaran iaitu kerangka model RekaBangunSPP yang terdiri daripada 6 fasa iaitu fasa kaj ian kesauran, fasa analisis keperluan, fasa reka bentuk, fasa pembangunan, fasa perlaksanaan dan fasa penyenggaraan. Kesemua fasa melibatkan penilaian formatif secara berterusan diakhiri dengan penilaian sumatif setelah modul dirintiskan. Kajian ini melibatkan dua buah institusi pengaj ian tinggi. Institusi pertama untuk penilaian formatif melibatkan keseluruhan populasi pelajar-siswazah Pendidikan Komputer yang mengikuti kursus Pendidikan Komputer GE6653 pad a semester I sesi 2005/06 di Universiti Kebangsaan Malaysia. Responden untuk penilaian formatif ini adalah seramai 11 orang termasuk seorang pensyarah kursus. Penilaian sumatif yang melibatkan institusi kedua juga melibatkan keseluruhan populasi iaitu kesemua 17 orang pensyarah bahasa Inggeris di Universiti Multimedia Melaka (MMU). Hasil kajian menunjukkan bahawa KBK merupakan sesuatu yang baru kepada para pendidik khususnya di institusi yang dikaji. Oleh itu perlu ada latihan menggunakan modul KBK. Melalui soal-selidik yang ditadbir, didapati bahawa modul yang dibina menggunakan bahasa yang mudah difahami (100%, n= 17), kandungannya sesuai (94.1 %, n= 17), menepati objektif setiap sub-modul (88.2%, n= 17), menerapkan teori- teori pembelajaran andragogi (100%, n=17), minimalis (100%, n=17) dan perkembangan sosial (70.6%, n=17), strategi pembelajaran individu (100%, n=17), menarik minat (100%, n=17) dan arahan yang diberi jelas (100%, n=17). Ciri-ciri terse but perlu ada pada modul untuk memastikan bahawa modul tersebut digunakan dengan bermakna. | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Pembinaan Weblog | |
dc.subject | Kebolehgunaan | |
dc.subject | Modul | |
dc.subject | Education -- Data processing. | |
dc.title | Pembangunan & kebolehgunaan modul latihan aplikasi komunikasi berperantara komputer:weblog | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 245 | |
dc.identifier.callno | LB1028.43.C498 2011 tesis | |
dc.identifier.barcode | 001610 | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
ukmvital_13282+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 8.27 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.