Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459180
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Sabri Mohamad, Dr. | |
dc.contributor.author | Mohd Jamalil Ismail (P59276) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T07:46:12Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T07:46:12Z | - |
dc.date.issued | 2016-08-05 | |
dc.identifier.other | ukmvital:84897 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459180 | - |
dc.description | Bermula tahun 1966 sehingga kini terdapat 12 buah Maahad Tahfiz al-Quran Negeri (MTQN) yang menawarkan program Diploma Tahfiz al-Quran Wal Qiraat Darul Quran, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Namun, kebanyakan MTQN tidak dapat meningkatkan dan mengekalkan kecemerlangan akademik kecuali Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP) yang telah dianugerahkan MTQN paling cemerlang di Malaysia pada tahun 2012. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengkaji peranan pentadbir, proses pembelajaran pelajar cemerlang dan strategi kecemerlangan yang menyumbang kepada kecemerlangan pelajar diploma tahfiz al-Quran di MTNP. Kajian ini berbentuk kualitatif dengan mengambil pendekatan kajian kes. Sampel kajian terdiri daripada 4 orang pentadbir dan 30 orang bekas pelajar cemerlang diploma tahfiz MTNP pada tahun 2010 hingga tahun 2014. Analisa kandungan dan temu bual separa berstruktur secara mendalam dan kumpulan berfokus telah digunakan dalam proses pengumpulan data. Dapatan kualitatif kajian dianalisis secara deskriptif setelah pengekodan dilakukan mengikut tema yang dilakukan menggunakan perisian Atlas ti 7. Hasil kajian mendapati terdapat 8 elemen yang perlu diaplikasikan oleh pentadbir dalam memastikan kecemerlangan pelajar dapat dicapai. Proses pembelajaran yang mengandungi aspek takrar, al-mayl, al-fahm, talqin, pembinaan akhlak, penilaian, pemakanan dan kerohanian sesuai dijalankan bagi mencapai kecemerlangan pelajar di sesebuah institusi pendidikan tahfiz. Justeru, 14 strategi kecemerlangan yang diaplikasikan di MTNP sangat membantu dalam merealisasikan kecemerlangan pelajar diploma tahfiz al-Quran di institusi mereka. Implikasi kajian ini diharapkan dapat dijadikan model kepada MTQN dalam melahirkan huffaz yang cemerlang dalam pelajaran seterusnya membantu meningkatkan kualiti para huffaz di Malaysia.,Tesis ini tidak ada Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah" | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Maahad Tahfiz al-Quran Negeri | |
dc.subject | Kecemerlangan akademik | |
dc.subject | Maahad Tahfiz Negeri Pahang | |
dc.subject | Pelajar diploma | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Strategi kecemerlangan Maahad Tahfiz Negeri Pahang dalam memperkasakan Maahad Tahfiz al-Quran Negeri di Malaysia | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 156 | |
dc.identifier.barcode | 002567(2017) | |
Appears in Collections: | Faculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_84897+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 613.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.