Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/458885
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAhmad Munawar bin Ismail, Dr.
dc.contributor.authorSyukriah A'Inul Yaqin Adam Shukri (P57396)
dc.date.accessioned2023-09-13T07:35:44Z-
dc.date.available2023-09-13T07:35:44Z-
dc.date.issued2014
dc.identifier.otherukmvital:75423
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/458885-
dc.descriptionPendidikan merupakan salah satu agenda utama dalam perancangan pembangunan negara. Justeru, rakyat di dalam sesebuah negara memerlukan pendidikan yang berkualiti bagi mewujudkan kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat. Pendidikan berkualiti boleh diperolehi melalui gabungan elemen-elemen penting kemanusiaan yang terdiri daripada jasmani, emosi, rohani dan intelek, yang disebut sebagai pendidikan bersepadu.Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti konsep pendidikan bersepadu menurut perspektif Islam serta menganalisispandangan tokoh-tokoh pendidikan terhadappelaksanaannya di dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kualitatif jenis analisis kandungan. Kajian ini juga turut menggunakan temubual separa berstruktur terhadap tokoh-tokoh pendidikan yang terlibat secara langsung dengan sistem pendidikan bersepadu ini. Temubual ini digunakan sebagai alat untuk mengumpul data bagi mengukuhkan hasil dapatan kajian. Analisis dapatan kajian menunjukkan bahawa konsep pendidikan bersepadu merupakan penjenamaan semula kepada pendidikan Islam. Dalam erti kata lain, pendidikan bersepadu merupakan pendidikan yang berteraskan al-Qur'an dan al-Sunnah bagi membina komuniti ummah yang cemerlang di dunia dan di akhirat. Selain itu, menerusi dapatan kajian ini juga mendapati bahawa sistem pendidikan bersepadu telah pun berjaya dilaksanakan di dalam KBSM, namun ironisnya pelaksanaan itu hanya berada di peringkat yang minima. Meskipun pelaksanaan pendidikan bersepadu berada di peringkat yang minima, namun KBSM dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) telah memberi implikasi dalam pendidikan khususnya dari segi asas tauhid kepada penggabungan ilmu wahyu dan ilmu akal di dalam sistem pendidikannya.,Master/Sarjana
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam
dc.rightsUKM
dc.subjectKBSM
dc.titlePendidikan bersepadu dari perspektif Islam dan pandangan tokoh-tokoh terhadap pelaksanaannya dalam KBSM
dc.typetheses
dc.format.pages116
dc.identifier.callnoBP43.M4S98 2014 tesis
Appears in Collections:Faculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_75423+Source01+Source010.PDF
  Restricted Access
2.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.