Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/458384
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Suhaila Zailani @ Hj. Ahmad, Dr. | |
dc.contributor.author | Nur Afiza Mazuki (P77845) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T07:23:55Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T07:23:55Z | - |
dc.date.issued | 29/12/2021 | |
dc.identifier.other | ukmvital:128395 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/458384 | - |
dc.description | Kaedah PUSAR merupakan suatu kaedah pembelajaran bahasa Arab yang diterapkan kepada pelajar. Walau bagaimanapun kaedah PUSAR ini belum dikenal pasti keupayaannya dalam memudahkan masyarakat awam mempelajari bahasa Arab. Oleh itu kajian ini bertujuan menjelaskan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang diterapkan di Akademi Bahasa Arab Hud-Hud, mengesan ciri-ciri pengajaran dan pembelajaran kaedah PUSAR yang diperkenalkan oleh Akademi Bahasa Arab Hud- Hud dan menganalisis penerimaan pelajar-pelajar terhadap pengajaran dan pembelajaran kaedah PUSAR. Lokasi kajian dijalankan di pejabat akademi, Open Universiti Bangi dan Masjid Teras Jernang, Bangi. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dan data dikumpul daripada tiga instrumen, melalui korpus utama modul Kunci Memahami Bahasa al-Quran Kaedah PUSAR, temu bual dan pemerhatian dalam kelas. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif bagi menghuraikan pandangan dan penerimaan pelajar terhadap pendekatan kaedah PUSAR. Dapatan kajian menunjukkan kaedah PUSAR telah memberi impak positif kepada pelajar-pelajar dengan pendekatan tersendiri. Pendekatan PUSAR menggunakan al-Qur'an sebagai sumber utama dalam memahami bahasa Arab telah memenuhi kehendak masyarakat awam. Selain itu, cara penyampaian guru-guru PUSAR menggunakan pendekatan pengulangan dapat membantu pelajar mengingati setiap kaedah bahasa Arab. Pendekatan yang santai juga dapat mengurangkan tekanan masyarakat awam semasa proses pembelajaran berlangsung. Majoriti responden bersetuju bahawa kaedah PUSAR perlu diteruskan dalam pembelajaran. Kajian ini memberi implikasi kepada pembinaan modul bahasa Arab yang bersesuaian dan bertepatan dengan kehendak pelajar dalam mempelajari bahasa Arab.,Sarjana Pengajian Islam | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Arabic language -- Study and teaching -- Malaysia. | |
dc.subject | Arabic language -- Study and teaching -- Malay speakers. | |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Pembelajaran bahasa Arab melalui kaedah Pusar di Akademi Bahasa Arab Hud Hud | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 110 | |
dc.identifier.callno | PJ6018.M3N837 2021 tesis | |
dc.identifier.barcode | 006612(2022) | |
Appears in Collections: | Faculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_128395+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 503.92 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.