Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/458122
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorZainab Ismail, Prof. Madya. Dr.
dc.contributor.authorNorhalimaton Saadiah Ayub (P47406)
dc.date.accessioned2023-09-13T07:21:25Z-
dc.date.available2023-09-13T07:21:25Z-
dc.date.issued2011-07-15
dc.identifier.otherukmvital:114728
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/458122-
dc.descriptionStres dalam kalangan guru Pendidikan Islam boleh menyebabkan mereka mengalami masalah fizikal dan emosi. Stres yang tidak dikawal boleh menjejaskan produktiviti guru dan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji senario sebenar stres guru Pendidikan Islam di Daerah Klang dan mengenalpasti sama ada stres guru Pendidikan Islam mempunyai hubungan dengan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kajian tinjauan (survey research). Terdapat 90 orang guru Pendidikan Islam dan 2068 orang pelajar tingkatan empat di Daerah Klang. Dalam konteks kajian ini, seramai 77 orang guru Pendidikan Islam dan 200 orang pelajar tingkatan empat telah dipilih sebagai responden secara rawak. Mereka dipilih daripada sepuluh buah sekolah di Daerah Klang. Untuk mengumpul data mengenai senario sebenar stres guru Pendidikan Islam di Daerah Klang dan hubungan stres guru Pendidikan Islam dengan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Pendidikan Islam, kajian ini menggunakan soal selidik. Manakala untuk memperolehi maklumat berkaitan tugas dan fenomena stres guru Pendidikan Islam, kajian ini menggunakan temubual tidak berstruktur. Data yang diperolehi melalui soal selidik dianalisis menggunakan teknik statistik deskriptif dan korelasi melalui perisian komputer Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), manakala data yang diperolehi melalui temubual tidak berstruktur dianalisis menggunakan pendekatan deskriptif. Hasil kajian mendapati majoriti guru Pendidikan Islam mengalami stres pada tahap sederhana. Kebanyakan guru Pendidikan Islam didapati mengalami tekanan fizikal dan emosi. Faktor yang paling utama menyebabkan stres dalam kalangan guru Pendidikan Islam ialah sikap pelajar yang tidak bersungguh-sungguh dalam pelajaran, guru berasa bersalah apabila tidak dapat memenuhi tuntutan tugas dan bebanan kerja berkaitan pentadbiran dan pengkeranian. Untuk menangani stres, guru Pendidikan Islam didapati telah mengambil pendekatan yang proaktif dan bersikap positif dengan menganggap masalah sebagai cabaran di samping menggunakan pendekatan agama melalui peningkatan amal ibadah. Secara keseluruhan, kajian ini menunjukkan tidak wujud hubungan yang signifikan antara stres guru Pendidikan Islam dengan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Sebaliknya, kajian ini mendapati faktor motivasi diri sendiri dan faktor motivasi ibu bapa merupakan faktor yang mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian mereka.,Tesis ini tidak ada “Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah”,Sarjana Pengajian Islam
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam
dc.rightsUKM
dc.subjectTeachers -- Job stress -- Malaysia -- Selangor
dc.subjectIslam -- Study and teaching -- Malaysia -- Selangor
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysia
dc.titleHubungan antara stres guru pendidikan Islam dan prestasi pelajar dalam mata pelajaran pendidikan Islam di sekolah menengah daerah Klang, Selangor
dc.typetheses
dc.format.pages169
dc.identifier.callnoLB2840.2.N555 2011 tesis
dc.identifier.barcode002400(2011)
Appears in Collections:Faculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_114728+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
23.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.