Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/457801
Title: Pemantauan dan penilaian retak lesu ke atas talian paip gas dengan menggunakan teknologi pancaran akustik
Authors: Mohd Fadhlan Mohd Yusof (P50209)
Supervisor: Nordin Jamaluddin, Prof. Madya Dr.
Keywords: Materials -- Fatigue
Gas pipelines
Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations
Dissertations, Academic -- Malaysia
Issue Date: 9-Nov-2012
Description: Fenomena kegagalan lesu dalam talian paip gas sewajarnya dikesan sejak peringkat awal lagi kerana akibatnya yang sangat buruk, dan aplikasi teknologi pancaran akustik dijangka sesuai untuk tujuan ini. Objektif utama projek ini adalah untuk mengkaji korelasi antara isyarat pancaran akustik dengan peringkat-peringkat tertentu dalam mekanisme lesu bagi keluli talian paip API 5L X70 yang jarang ditemui sebelum ini. Bagi mencapai objektif tersebut, ujian makmal telah dilakukan dan dibahagikan kepada dua bahagian iaitu ujian tegangan dan ujian lesu. Ketika ujian lesu, spesimen dikenakan tegasan berkitar balikan sepenuhnya dengan frekuensi bebanan 5Hz dan amplitud tegasan sebanyak 65%, 60%, 58% dan 53% daripada tegasan muktamad. Isyarat pancaran akustik turut dicerap daripada kedua-dua bahagian ujian tersebut. Selain ujian makmal, ujian lapangan turut dilakukan dengan mencerap isyarat pancaran akustik daripada bahagian simpang talian paip gas yang sedang beroperasi untuk tujuan perbandingan. Berdasarkan keputusan ujian tegangan yang dilakukan terhadap keluli API 5L X70, didapati bahawa nilai tegasan alah, tegasan muktamad dan terikan keseluruhan yang dicatatkan masing-masing adalah 637.8 MPa, 706.5 MPa, dan 0.246 mm/mm. Hasil kajian korelasi isyarat pancaran akustik dengan lengkung tegasan-terikan bagi keluli API 5L X70 telah menunjukkan bahawa aktiviti pancaran akustik sangat aktif pada ubah bentuk elastik. Korelasi isyarat pancaran akustik dengan ujian lesu bagi spesimen yang dikenakan tegasan amplitud yang berlainan telah menunjukkan bahawa trend taburan aktiviti pancaran akustik yang dicerap dapat dibahagikan kepada tiga peringkat. Ketiga-tiga peringkat ini sangat dipengaruhi oleh fenomena pengerasan berkitar dan perlembutan berkitar yang berlaku semasa beban berkitar dikenakan. Analisis ciri-ciri pancaran akustik bagi isyarat-isyarat yang terjana pada ketiga – tiga peringkat di dalam mekanisme lesu menunjukkan bahawa nilai frekuensi dominan bagi isyarat-isyarat domain frekuensi daripada mekanisme lesu dengan operasi sebenar talian paip telah menunjukkan perbezaan. Nilai frekuensi dominan yang dicatatkan pada peringkat kedua dan ketiga dalam mekanisme lesu masing-masing berada pada julat antara 314 kHz hingga 364 kHz, dan 312 kHz hingga 380 kHz. Manakala nilai frekuensi dominan bagi isyarat domain frekuensi daripada ujian lapangan berjulat antara 50.05kHz hingga 68.36 kHz. Namun, perbandingan nilai frekuensi dominan bagi isyarat-isyarat yang dicerap pada ketiga-tiga peringkat semasa mekanisme lesu tidak menunjukkan perbezaan yang jelas. Keputusan analisis parameter statistik bagi isyarat-isyarat domain masa pancaran akustik daripada ujian lesu dan ujian lapangan menunjukkan bahawa nilai kurtosis hanya dapat memberikan perbezaan antara isyarat yang dicerap daripada ujian lapangan dan peringkat retak sahaja. Oleh itu analisis komponen utama telah diaplikasikan dan analisis ini ditemui berupaya untuk membezakan isyarat-isyarat domain frekuensi daripada ketiga-tiga peringkat semasa mekanisme lesu dan operasi sebenar talian paip gas. Modifikasi persembahan keputusan analisis komponen utama dengan mengaplikasikan plot dendrogram telah menunjukkan perbezaan kelompok isyarat pancaran akustik daripada peringkat yang berbeza dengan lebih jelas. Isyarat pancaran akustik yang dicerap daripada lapangan turut berada pada kelompok yang sangat berbeza daripada kelompok isyarat-isyarat daripada mekanisme lesu. Secara keseluruhannya, dapat dirumuskan bahawa korelasi isyarat pancaran akustik dengan mekanisme lesu dapat dijadikan panduan di dalam memantau dan menilai fenomena lesu dalam talian paip semasa operasi.,Sarjana Sains,Tesis ini tidak ada Perakuan Tesis Sarjana / Doktor Falsafah""
Pages: 190
Call Number: TA418.38.M835 2012 3 tesis
Publisher: UKM, Bangi
Appears in Collections:Faculty of Engineering and Built Environment / Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_122290+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
19.45 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.