Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/406574
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Prof. Dr.-
dc.contributor.authorMohd Zulfahmi Hassan (P109372)-
dc.date.accessioned2023-07-12T07:44:44Z-
dc.date.available2023-07-12T07:44:44Z-
dc.date.issued2023-01-23-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/406574-
dc.description.abstractPenggunaan bahan pembelajaran yang kurang berkesan dan kaedah pengajaran yang kurang sesusai akan mempengaruhi pencapaian murid dalam pelajaran. Kajian ini adalah bertujuan mengkaji keberkesanan penggunaan komik bahasa Arab terhadap pencapaian kosa kata bahasa Arab murid tahun lima di sekolah rendah. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dengan ujian pra dan pasca serta komik sebagai instrumen kajian. Sampel kajian terdiri daripada 34 orang murid tahun lima daripada sebuah sekolah di daerah Shah Alam, Selangor. Sampel melibatkan 17 orang murid kumpulan rawatan dan 17 orang murid kumpulan kawalan. Data dianalisis secara statistik deskriptif dan inferensi seperti peratusan, kekerapan, min, sisihan piawai dan ujian t dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 27.0. Statistik deskriptif iaitu peratusan dan kekerapan adalah bagi menentukan tahap pencapaian kosa kata bahasa Arab murid melalui penggunaan komik dan kaedah konvensional. Statistik inferensi pula menggunakan ujian t bersandar bertujuan mengenal pasti kesan pencapaian kosa kata bahasa Arab murid. Seterusnya, ujian t bebas digunakan bagi melihat perbezaaan kesan pencapaian kosa kata bahasa Arab kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan melalui ujian pasca. Keputusan kajian mendapati tahap pencapaian kosa kata bahasa Arab murid bagi kedua-dua kumpulan menunjukkan peningkatan dari segi peratusan dan kekerapan. Keputusan ujian t bersandar menunjukkan min dan sisihan piawai bagi kumpulan rawatan adalah (min=-38.59, SP=16.55) dan kumpulan kawalan (min=-36.24, SP=13.38). Ujian t bebas pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan iaitu (t(32)=2.417;p<0.05). Kesimpulannya, penggunaan komik sebagai bahan pembelajaran memberi kesan yang signifikan dalam pencapaian kosa kata bahasa Arab murid. Implikasi kajian ini dapat menyumbang kepada pemerkasaan kualiti pendidikan kurikulum bahasa Arab di samping mengembangkan bahasa Arab di Malaysia.en_US
dc.language.isomayen_US
dc.publisherUKM, Bangien_US
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikanen_US
dc.rightsUKMen_US
dc.subjectArabic language -- Conversation and phrase booksen_US
dc.subjectArabic language -- Study and teachingen_US
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertationsen_US
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysiaen_US
dc.titleKeberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian kosa kata bahasa Arab murid di sekolah rendahen_US
dc.typeThesesen_US
dc.format.pages146en_US
dc.identifier.callnoPJ6115.M634 2023 tesisen_US
dc.identifier.barcode007015en_US
dc.format.degreeSarjana Pendidikanen_US
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian kosa kata bahasa Arab murid di sekolah rendah.pdf
  Restricted Access
Full-text3.43 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.